Motion med type 1-diabetes: Sådan gør du

24. marts 2017
Tilbage

Hvordan undgår man lavt og højt blodsukker, når man motionerer med type 1-diabetes? Diabetesforskere fra hele verden kommer med deres bedste råd i ny konsensusrapport.

Kvinde der løber
Hvis du løber, vil dit blodsukker typisk falde. Foto: Colourbox

Mange, der har type 1-diabetes, holder sig tilbage fra at dyrke motion på grund af angsten for at få lavt blodsukker. 21 af verdens førende diabetesforskere har nu gransket alverdens studier om motion og type 1-diabetes og kommer i en ny konsensusrapport med anbefalinger til, hvordan man kan træne trygt og sikkert med type 1-diabetes.

Flertallet er overvægtige

Og det er tilsyneladende nødvendigt. Forskerne gør i deres rapport, som er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift The Lancet, opmærksom på, at 60 procent af alle med type 1-diabetes er overvægtige og omkring 40 procent har forhøjet blodtryk.

Voksne med type 1-diabetes, som regelmæssigt er aktive mere end to timer om ugen, har til gengæld færre følgesygdomme som øjen- og nyreproblemer, og de har lettere ved at opnå et godt langtidsblodsukker sammenlignet med inaktive.

Forskerne dokumenterer også, at børn og unge, der er fysisk inaktive, har højere langtidsblodsukker end de børn og unge, der dyrker motion jævnligt.

Gode tip

Men hvad gør man så med blodsukkerreguleringen før, under og efter træning?

Kirsti Pedersen er motionskonsulent i Diabetesforeningen
Kirsti Pedersen er motionskonsulent i Diabetesforeningen.

-  Der er jo en reel frygt forbundet med træning, fordi mange oplever at falde drastisk i blodsukker specielt om natten, når de har trænet om eftermiddagen eller om aftenen, siger Diabetesforeningens motionskonsulent Kirsti Pedersen, som er begejstret for den nye rapport.

- Den rummer rigtig mange brugbare og helt konkrete råd, og selv om det altid vil være individuelt, hvordan blodsukkeret reagerer, når man motionerer, så kommer der her masser af gode tip til, hvordan man kan undgå især for lavt blodsukker, siger hun.

Motion kan også få blodsukkeret til at stige

Vidste du for eksempel, at når du spiller fodbold eller basketball (kaldet ”blandet” motion), vil du generelt opleve et jævnt blodsukker undervejs? Blodsukkeret vil sandsynligvis stige, hvis du styrke- eller sprinttræner (kaldet ”anaerob” træning). Til gengæld vil dit blodsukker typisk falde, hvis du går, jogger og cykler (kaldet ”aerob” træning).

I rapporten er der råd til, hvor mange gram kulhydrater man bør indtage før, under og efter træning afhængig af motionsform, blodsukkerniveau, aktivt insulin i kroppen og motionens intensitet og varighed. Der er også råd til, hvordan pumpeindstillingerne bør justeres i forbindelse med motion.

Rapporten præsenteres herhjemme ved et arrangement den 22. maj, som børnediabetesfonden JDRF står for. I Diabetesforeningens medlemsblad, der udkommer 30. maj, vil nogle af de vigtigste råd fremgå, ligesom du her nedenfor kan downloade rapporten, som dog indtil videre kun findes på engelsk.

Af Helen H. Heidemann  hh@diabetes.dk