Pas på dine fødder

Fodterapi

For at undgå problemer med fødderne, anbefaler vi helt overordnet, at du opretholder en god regulering af din diabetes og undgår rygning.

Herudover har vi en række konkrete gode råd, så du kan passe godt på dine fødder og nedsætte risikoen for diabetiske følgesygdomme.

1. Hold dine fødder rene

Vask fødderne hver dag kortvarigt i lunkent vand. Brug en mild sæbe med pH-værdi 6-7. Undgå fodbade, brun sæbe og sæbespåner, da det udtørrer huden. Hvis du har nedsat følesans, er det meget vigtigt, at vandet ikke er for varmt.

2. Tør dine fødder grundigt

Tør fødderne grundigt. Tør godt mellem tæerne for at forebygge fodsvamp.

3. Brug fed creme dagligt

Nervebetændelse kan bevirke, at hudens indhold af fugt nedsættes med tør hud til følge. Brug derfor dagligt en fed creme for at holde huden blød og smidig – dog aldrig mellem tæerne, her skal altid være tørt. Din fodterapeut kan anbefale en egnet creme.

4. Brug sko som ikke klemmer

Fodtøj er fodens beskyttelse. Det er derfor vigtigt, at du køber fodtøj, der passer præcist til din fod. For at sikre dette, anbefaler vi dig, at du tager en papirskabelon med, når du køber sko. Lav din egen skabelon om eftermiddagen, hvor fødderne er størst. Træd op på et stykke papir med bare fødder og tegn rundt om dem. Læg derefter 2-3 mm til og klip skabelonen ud.

Du bør købe sko sidst på dagen, hvor foden fylder mest. Du skal sikre dig, at:

  • skabelonen kan ligge fladt i skoene uden at bøje op ad indersiderne
  • skoens såler er bøjelige
  • overlæderet er blødt
  • tåkappen er rummelig og høj
  • skoen er bredest, hvor foden er bredest
  • skoen sidder fast om vristen
  • skoen har en solid hælkappe

Brug ikke sandaler med rem mellem tæerne, gå ikke i træsko, gå ikke barfodet og ryst skoene for eventuelle fremmedlegemer, inden du tager dem på.

Din fodterapeut kan indsætte individuelt tilpassede indlæg, hvis du har brug for det. Indlæg har primært det formål at aflaste. Det vil sige at belastningen på de trykudsatte steder på foden fordeles, så risikoen for hård hud og dermed sår minimeres.

5. Skift strømper hver dag

Du bør bruge strømper af ren uld til kolde fødder og af bomuld til varme fødder. Undgå kunstmaterialer. Strømperne skal være rummelige over tæerne og uden sømme eller kant-elastik.

Se vores sømløse strømper i netbutikken

Har du tendens til varme, fugtige fødder, kan du evt. bruge et svedhæmmende præparat. Har du tendens til kolde fødder, anbefaler vi massage, fodgymnastik og kredsløbsøvelser. Brug ikke varmepude eller fodmassagebad.

Se vores træningsbolde til fødder i netbutikken

6. Gå regelmæssigt til fodterapeut

Du bør få dine fødder kontrolleret mindst én gang om året. Husk henvisning fra lægen.

Læs mere om fodterapi

Læs artiklen "Fødder kan fortælle løgnehistorier"

7. Se på fødderne hver dag

Det er vigtigt, at du undersøger dine fødder hver dag. Brug et spejl, hvis det kniber med at se hele foden.

  • se om huden på over- og undersiden af foden er hel og glat
  • se på tæerne
  • se mellem tæerne
  • se efter rødme
  • se efter hård hud og svampeinfektioner
  • se på neglene
  • se om hælene er uden revner

Du bør aldrig selv behandle hård hud og ligtorne med sakse, knive, fodhøvle eller andre ting, der beskadiger huden. Kontakt din læge ved fodsår og ved sår med tegn på infektion (rødme).

8. Klip tånegle lige over

Klip dine negle når du har vasket fødderne, og de endnu er bløde. Du skal klippe tåneglene lige over for at undgå nedgroede negle, der kan beskadige huden. Klip ikke for tæt på huden.

Senest opdateret:
22-05-2015
Sideansvarlig
Mikala Dømgaard Analyse- og projektkonsulent, cand.scient. i folkesundhedsvidenskab