Hvordan behandles hjerte-kar-sygdomme?

Har du tidligere fået konstateret åreforkalkning eller haft en blodprop i hjernen, hjertet eller andre kar, har du meget høj risiko for at få endnu en blodprop.

Ændringer i livsstilen er derfor meget vigtige – som regel kombineret med medicinsk behandling til bl.a. sænkning af kolesterol og blodtryk. Svær åreforkalkning kan også behandles ved kirurgiske indgreb.

Har du allerede hjerte-kar-sygdom, anbefaler vi dig fortsat at spise den sunde mad. Især er det vigtigt, du sparer på det mættede (animalske) fedt i maden, da det er denne form for fedtstof, der medfører forhøjet kolesterol i blodet.

Kolesterol i maden

Nogle madvarer har et naturligt højt indhold af kolesterol. Det er rejer og andre skaldyr, torskerogn, indmad, æggeblomme m.m. Det kolesterol, der findes i disse madvarer, har meget lille betydning for blodets indhold af kolesterol.

Derfor kan du godt spise skaldyr, torskerogn, indmad f.eks. lever og æggeblommer, selvom du har forhøjet kolesterol i blodet. Det er vigtigt i øvrigt at spise sund og varieret.

Fiskeolie

Tilskud af fiskeolie (omega-3 fedtsyrer) anbefales generelt ikke som led i forebyggelse af hjerte-kar-sygdom. Hos personer med diabetes og tidligere hjerte-kar-sygdom har tilskud af fiskeolie vist sig at have en effekt.

Tal med din læge, inden du begynder at spise fiskeolie som tilskud.

Husk, at det er sundt at spise fisk, og at det især er de fede fisk, der bidrager med fiskeolie.

AK-behandling

AK er en forkortelse af anti-koagulationsbehandling, dvs. medicinsk behandling med blodfortyndende midler.

AK-behandlingen hæmmer virkningen af K-vitamin, der er nødvendig for at få blodet til at størkne. Det er derfor vigtigt, at K-vitaminrige produkter begrænses og fordeles på måltiderne. Som udgangspunkt er det ikke nødvendigt at undgå K-vitamin.

K-vitamin findes i store mængder i:

  • spinat
  • broccoli
  • rosenkål
  • grønkål

Du kan spise i alt 100 g af de K-vitaminrige grøntsager om dagen. Det er bedst, hvis mængden af de K-vitaminrige grøntsager er nogenlunde ens fra dag til dag.

Der findes andre produkter, der har et højt indhold af K-vitamin. Spørg lægen eller en klinisk diætist, hvis du er i tvivl om, hvad du kan spise.

Senest opdateret:
21-05-2015
Sideansvarlig
Mikala Dømgaard Analyse- og projektkonsulent, cand.scient. i folkesundhedsvidenskab