8 gode råd om diabetes og psyke

Reagér hvis...

Din livskvalitet og energi er belastet i en grad, så du hænger i med det yderste for at passe job og familie.

Diabetes afholder dig fra at være social eller gøre andre ting, du holder af, fordi det er blevet belastende og besværligt.

Du ofte er nedtrykt eller føler selvbebrejdelse og skyld.

Du synes, at du konstant skal ligge for højt i blodsukker for at føle dig på den sikre side.

Du føler dig presset til at måle blodsukker utallige gange om dagen.

Kilder: Diabetesforeningens undersøgelse om diabetes og psyken. Tallene bygger på 812 besvarelser fra Diabetespanelet i maj 2014. "Et bedre liv med diabetes - en psykologisk håndbog" af Clea Bruun Johansen og Anne Hvarregaard Mose, Dansk Psykologisk Forlag, 2013. Overlæge dr. med. Søren Urhammer, Endokrinologisk Klinik, Frederiksberg Hospital. Ph.d. Lene Eide Joensen, Steno Diabetes Center. Interviews med diabeteslinjens rådgivere Dorte Vad og Anne Petersen. Rådgivningskonsulent Tina Linaa, Diabetesforeningen.

  1. Fortæl dine behandlere - diabeteslægen, diabetessygeplejersken eller egen læge - hvad der er svært og bed dem om at hjælpe dig.
  2. Søg viden: en hel del bekymringer handler om utryghed og stress over ikke helt at kende fakta og have vished over f.eks. risikoen for følgesygdomme.
  3. Vær åben og involver omgivelserne. Trætheden og de psykiske problemer er ofte en bivirkning til en krævende diabetesbehandling, ikke et personligt problem eller nederlag.
  4. Brug dine pårørende og dit netværk. De lever sammen med din diabetes hver eneste dag. Fortæl, hvilken støtte du ønsker - ro, forståelse, sparring eller konkret hjælp.
  5. Brug Diabetesforeningens rådgivningstilbud - f.eks. rådgivningstelefonen og diabeteslinjen. Hvis du bliver bevidst om din situation og valgmuligheder, kan det være med til at løse op.
  6. Opsøg fællesskab og støtte fra andre med diabetes. Det reducerer diabetes-stress, uro og nedtrykthed, viser ny forskning. Diabetesforeningens type 1-netværksgrupper, type 1-kurser og type 2-motivationsgrupper er nogle af mulighederne.
  7. På Facebook findes mange lukkede diabetesgrupper, bl.a. Diabetes Type 1. I Diabetesforeningen findes Diabetesdebatten på debat.diabetes.dk. I grupperne kan du spørge dumt, svare klogt og høre, hvad andre gør, får, vil og ikke vil.
  8. Der kan være ting, som du ikke bryder dig om, at andre skal være en del af. Det er også helt ok. 
Senest opdateret:
22-01-2015
Sideansvarlig
Helen H. Heidemann Redaktør på Diabetes og Behandlerbladet