Skranter dit sexliv? Få her gode råd til, hvad du selv kan gøre for at forebygge seksuelle problemer og få et mere tilfredsstillende sexliv.

Artiklen er fra medlemsbladet september 2014.

Ondt _i _sexlivet

1. Forsøg at have så god blodsukkerregulering som muligt. 

Nær kærlighed bliver svært

I den nye bog “Når
kærligheden bliver svær
– om sygdom og seksualitet”
af Else Olesen, der er
sexolog, sygeplejerske og
parterapeut, er der
konkrete idéer og øvelser
til at genfinde intimiteten
og seksualiteten.

Du kan købe bogen med ti
procent rabat til 183 kr.,
hvis du bruger rabatkoden
”Diabetes” i netbutikken
purepassion.dk

2. Lad være med at ryge

3. Nedsæt alkoholforbruget

4. Forsøg at tabe dig, hvis du er overvægtig

5. Dyrk motion

6. Træn din bækkenbund – det gælder både mænd og kvinder

7. Tal med din partner om problemerne
Tal om, hvordan I kan ændre jeres sexliv og bevare intimiteten, selv om I måske ikke længere kan have samleje. Selv om manden ikke kan få rejsning, kan han stadig få orgasme og udløsning.

8. Modtag og giv kærtegn uden sex
Mange dyrker slet ikke sex, hvis de får seksuelle problemer. Genopdag hinanden ved at være fysisk tætte og ved at modtage og give kærtegn uden at dyrke sex. I kan øve jer i at berøre hele kroppen og ikke kun kønsorganerne.

9. Prøv noget nyt
Prøv at eksperimentere og gøre ting, I ikke har prøvet før. Er I ikke vant til at dyrke oralsex eller gensidig masturbation, er det måske nu, I skal prøve. Måske vil det vise sig, at I ligefrem kan få et mere inspirerende og udbytterigt sexliv end tidligere. I kan også bruge erotisk litteratur, film og sexlegetøj.

10. Husk at kysse og grine sammen!

Kilde til de 10 gode råd: "Seksuelle problemer og diabetes". Oplæg i netværksgruppe for voksne med type 1-diabetes bed læge Sarah Wåhlin-Jacobsen og læge Berit Tankred, Sexologisk Klinik, Rigshospitalet. 

Senest opdateret:
22-01-2015
Sideansvarlig
Helen H. Heidemann Redaktør på Diabetes og Behandlerbladet