Førstehjælp ved insulinchok

Kvinde hjælper pige med mad
For lavt blodsukker kan føre til insulinchok, hvor diabetikeren kan blive bevidstløs og få kortvarige krampetilfælde. Foto: Michael Bo Rasmussen

Alvorligt lavt blodsukker = insulinchok
Er diabetikeren bevidstløs skal du:

  • ringe 112
  • sprøjte glukagon ind i en muskel (kun hvis du er instrueret i at give denne injektion)

Mild og moderat lavt blodsukker = hhv. insulinføling og insulintilfælde

Er diabetikeren vågen/halvvågen og kan synke, skal du:

  • give en ¼ l frugtjuice eller sukkersødet saft

eller

  • give 20-25 g druesukker, honning eller hvidt sukker

Efter 10-15 minutter skal du kontrollere blodsukkeret. Hvis blodsukkeret ikke er steget, skal du gentage det ovenstående. Har diabetikeren det bedre efter 10-15 minutter, kan du give en skive rugbrød.

Til diabetikeren - informer dine nærmeste

Du kan sende denne side med førstehjælp ved insulinchok til dine pårørende. Klik på den røde firkant i øverste højre hjørne af denne side og vælg, hvordan du vil sende informationen videre: Send siden via mail, via Facebook, Twitter eller LinkedIn.

Du kan også printe siden ud, laminere den og aflevere den til relevante personer omkring dig.

Kilder:

Dansk Endokrinologisk Selskab, Type 1 Diabetes Mellitus. Kan hentes her [18. maj 2015]. 

Senest opdateret:
21-05-2015
Sideansvarlig
Anne-Marie Karin Wegener Konstitueret afdelingschef for F&V, cand.scient. i biokemi, ph.d.