"Jeg vil slås for at komme til at flyve"

Flyvning

Foto: Jens Bach

Henrik Visby er pilot, men måtte vinke farvel til sit drømmejob i et stort luftfartsselskab. To dage før han skulle starte, fik han konstateret type 1-diabetes, og så kan man i dag ikke arbejde som pilot. Der blæser dog nye vinde. I EU arbejder man på regler, som måske kan betyde, at man i fremtiden kan få lov til at flyve professionelt, selv om man får insulin.

Af Helen H. Heidemann, journalist i Diabetesforeningen

Himlen er klar og blå denne søndag formiddag, hvor Henrik Visby er på vej ind i det lille Cessna-fly på Herning Flyveplads. Oppe i luften er udsigten formidabel hen over det midtjyske landskab, men meget mod Henriks vilje, er det ikke ham selv, men Henning Andersen, der styrer flyet.

Henrik Visby fra Vejen blev færdiguddannet som pilot i 2004 og har blandt andet arbejdet som ambulancepilot og chefinstruktør på Herning Flyveskole. Hans store drøm var at blive ansat som pilot i et stort luftfartsselskab – og det lykkedes. Næsten. To dage før han skulle starte, fik han konstateret type 1-diabetes i en alder af 39.

- Jeg fik beskeden ved det obligatoriske helbredstjek. Det må have været tidligt i udviklingen af diabetes, for jeg havde ikke mærket spor, men mit blodsukker lå på 24,6. Jeg havde været træt, men tænkte, at det hang sammen med optagelsesprøven til mit nye job. Lægen inddrog mit flyvecertifikat på stedet, og jeg røg ind i noget af en identitetskrise.

Henrik kunne ikke længere arbejde som pilot.

- Det, jeg havde arbejdet så hårdt for at opnå, det store slid, det havde været, var spildt.

- Nu sidder jeg så her og har det ligesom, når man sidder ved siden af i en bil og gerne selv vil køre. Jeg synes, det er forbandet uretfærdigt.

Lempelse for fritidsflyvning

Men måske bliver det alligevel en dag muligt for Henrik igen at overtage styringen i cockpittet.

Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur EASA (European Aviation Safety Agency) fastlægger helbredskravene til piloter i Europa, og kravene bliver løbende revurderet og ændret. Diabetes og brug af insulin er et af de områder, som der er fokus på.

Luftfartslæge Susanne Josephsen er Trafikstyrelsens cheflæge på området, og hun sidder med i den europæiske arbejdsgruppe i EASA.

- Alle cheflægerne fra medlemslandene diskuterer i samarbejde med de enkelte landes diabeteslæger, om det kan lade sig gøre at lempe reglerne for diabetikere, der gerne vil være piloter, siger hun.

Der er sket lempelser i alle europæiske lande gennem de sidste mange år.

Lempelserne sker i etaper og starter typisk med at give større muligheder for type 2-diabetikere, der får insulin. Det er tilfældet med den seneste lempelse fra 8. april i år. Her blev indført et såkaldt LAPL-certifikat (Light Aircraft Pilot Licence), der gør det muligt for type 2-diabetikere, der får insulin, at få tilladelse til at flyve små privatfly. Certifikatet gælder små enmotorede flyvemaskiner med en vægt på op til 2.000 kilo og maksimum tre passagerer ud over piloten.

- Tilladelsen vil kun blive givet under streng kontrol. Hvis det viser sig, at det ikke forårsager sikkerhedsproblemer, kan det åbne op for yderligere lempelser, skriver EASAs kommunikationsmedarbejder, Jeremie Teahan, i en mail til diabetes.

Næste certifikat i rækken er et privatflyvercertifikat PPL (Private Pilot Licence), som giver tilladelse til fritidsflyvning med samme type fly som LAPL, men som sikrer flere flyvetimer. PPL-certifikatet vil være det næste, som EASA muligvis vil gøre det muligt for type 2-diabetikere, der får insulin, at opnå.

Det er altså først personer med type 2-diabetes, der vil få gavn af lempelserne, og i første omgang kun til fritidsflyvning.

- Hvis det er en succes, kan det blive muligt også for type 1-diabetikere. Til allersidst vil det vise sig, om det bliver muligt at opnå tilladelse til at uddanne sig til professionel pilot som insulinbruger, oplyser EASA.

Flyvning -2

Henrik Visby må nøjes med at sidde på passagersædet, mens Henning Andersen styrer flyet hen over Midtjylland
Foto: Jens Bach

Sikkerheden er det vigtigste

Der er altså stadig lang vej, men EASA og agenturets lægespecialister er enige om, at insulinkrævende diabetes ikke på sigt skal udelukke muligheden for at kunne blive pilot, skriver EASA til diabetes:

- Behandlingen af diabetes udvikler sig hele tiden og risikoen for hypoglykæmi (lavt blodsukker) er blevet reduceret gennem de senere år. Spørgsmålet er, hvilken risiko man kan acceptere, og hvilke foranstaltninger der skal være til stede.

Ingen steder i verden er det generelt tilladt at flyve med insulinkrævende diabetes, men der gøres enkelte undtagelser i lande som USA, Canada, Australien, Israel og Filippinerne. I Storbritannien overvejes der konkrete undtagelser fra de gældende regler. Det sker under rådgivning fra EASA for netop at finde frem til, hvad der er muligt og hvad der ikke er. Hvad konklusionen bliver i Europa, vides ikke, men luftfartslæge Susanne Josephsen er optimistisk:

- Det er for eksempel forholdsvis nyt, at man med det rigtige udstyr løbende kan måle sit blodsukker. Det gør jo en stor forskel, så jeg tror på, at vi er på vej mod regler, der gør, at man under visse forudsætninger får lov til at flyve med diabetes. Det vigtigste er dog stadig, at det er forsvarligt for piloten, folk på landjorden og trygt for passagererne. Passagererne i et stort professionelt passagerfly skal være sikre på, at deres kaptajn ikke pludselig bliver ude af stand til at udføre jobbet forsvarligt, siger hun.

Et sidste håb

 I Cessna-flyet hen over Midtjylland nyder Henrik Visby turen – også selv om det er som passager.

- Jeg er jo ikke interesseret i at bringe andre folks liv i fare. Slet ikke. Jeg oplever uhyre sjældent at få lavt blodsukker og kan ikke forestille mig, det vil være et problem med de nye behandlingsmetoder. Omvendt skal passagererne jo heller ikke være nervøse for, at piloten får en nedtur…

I stedet for et job som pilot arbejder Henrik i dag som Flight Planner i et dansk flyselskab, hvor han planlægger og organiserer taxaflyvninger over det meste af Jorden.

- Det er fint. Men jeg vil slås for at komme til at flyve igen – hvis ikke de store flyvemaskiner, så bare de små. Det er det, jeg håber på nu.

Læs mere

Pilots with diabetes

Trafikstyrelsen

Senest opdateret:
13-08-2014
Sideansvarlig
Helen H. Heidemann Redaktør på Diabetes og Behandlerbladet