Fysisk aktivitet og blodsukker

Cykel

Det er en balance at være fysisk aktiv, samtidig med du skal forholde dig til – og regulere dit blodsukker. Det er altid en god idé at tage en snak med dine behandlere, når du skal i gang med ny fysisk aktivitet, eller du ændrer på dit fysiske aktivitetsniveau.

Påvirkningen af dit blodsukker afhænger af en række faktorer, og kan variere fra person til person. Der kan derfor ikke gives nogle faste retningslinjer for, hvordan du kan regulere dit blodsukker. Du må prøve dig frem og måle dit blodsukker både før, under og efter den fysiske aktivitet, mens du opbygger erfaring med, hvordan din krop reagerer på motion.

Tip: Gør dine egne erfaringer

Læs om andres erfaringer

Læs om vores test af forskellige motionsformer

Hvordan påvirker fysisk aktivitet mit blodsukker?

Din krop har sukkerdepoter både i leveren og musklerne. Når du er fysisk aktiv, kommer energien (sukkeret) til musklerne både fra musklens egne sukkerdepoter, blodbanen og leveren.

Fordelene ved fysisk aktivitet

  • Sænker dit blodsukker midlertidigt
  • Sænker blodtryk og kolesteroltal på lang sigt
  • Øger dit velvære, både fysisk og psykisk
  • Øger virkningen af din insulin
  • Gør det lettere at tabe sig
  • Modvirker stress, depression og angst
  • Opbygger og bevarer musklerne
  • Styrker knoglerne
  • Giver bedre hjertefunktion
  • Giver bedre søvn

Når dine muskler arbejder, kommer der automatisk sukker fra blodbanen ind i musklerne. Fysisk aktivitet øger musklernes følsomhed over for insulin. Det betyder, at din krops insulinbehov bliver mindre. Du kan dermed bruge fysisk aktivitet til at få et højt blodsukker ned. Den øgede insulinfølsomhed kan vare i 1-2 døgn efter ophør af fysisk aktivitet.

Intensitet og varighed

Hvor længe du er fysisk aktiv har indflydelse på, hvor meget dit blodsukker bliver påvirket. Det er individuelt, hvor lang tid der går, før det er nødvendigt at tilføre ekstra sukker/kulhydrat for at holde blodsukkeret oppe.

Er du fysisk aktiv i mere end 30-45 min., kan det være nødvendigt, at du tilfører kroppen mere kulhydrat, da depoterne er ved at være tømte. Efter endt aktivitet er der også behov for at få fyldt dine sukkerdepoter op igen ved at spise eller drikke noget, der indeholder kulhydrater.

Lav intensitet
Lav intensitet kan betegnes som al bevægelse, der føles let, og som du kan gøre uden at blive forpustet. Det kan være støvsugning, gå tur med din hund eller let havearbejde. Du kan måle dit blodsukker og se, om det bliver påvirket af aktiviteten.

Huskeregler

  • Motioner 1-3 timer efter du har spist
  • Mål dit blodsukker, før du begynder moderat - til høj intensitetstræning
  • Spis noget mad, hvis du har lavt blodsukker
  • Har du højt blodsukker, mål om du har ketoner i kroppen og tilfør evt.  insulin
  • Spis ekstra mad under aktiviteten, hvis du træner mere end 30 minutter
  • Reducer insulindosis efter du har været aktiv
  • Vær opmærksom på lave blodsukre om natten efter fysisk aktivitet. Spis evt. lidt natmad, inden du går i seng.

Moderat intensitet
Pulsen kommer op, men du kan stadig føre en samtale. Eksempler kan være rask gang, en cykeltur og havearbejde. Dit blodsukker vil formentlig falde, og du kan have behov for at spise mad eller drikke væske med kulhydrat i. Mål dit blodsukker før og evt. under og efter den fysiske aktivitet.

Høj intensitet
Du bliver forpustet, og det er svært at føre en samtale. Eksempler kan være løb, svømning, styrketræning og spinning.

Ved højintensitetstræning er der større risiko for, at musklernes og leverens sukkerdepoter bliver tømt. Der kan derfor være behov for at genopfylde depoterne ved at spise under træningen for hver 30 minutters fysisk aktivitet. Mål dit blodsukker under og efter træningen.

Det er en god ide, at du spiser et måltid 1½-3 timer før, at du skal være fysisk aktiv. Så får du dine sukkerdepoter fyldt op, inden du træner. Mål dit blodsukker, før du går i gang.

Læs mere om fysisk aktivitet og blodsukker

Før, under og efter fysisk aktivitet

Sundhedsstyrelsens anbefalinger for fysisk aktivitet

At rejse med diabetes