Motion gavner mere end vægttab

Det giver en bedre effekt på sundheden og din evne til at udnytte insulin, hvis du er fysisk aktiv frem for at gå på slankekur. Det viser en dansk undersøgelse.

Af Michael Korsbæk, journalist hos Diabetesforeningen.
Artiklen er fra medlemsbladet maj 2012.

Mand -med -stav _361x 512Tag trapperne. Gå en tur med fart på. Brug cyklen. Rådene om fysisk aktivitet i hverdagen er mange, og nu viser et dansk forskningsprojekt, at de gode råd ikke bare er snik-snak: Fysisk aktivitet har en markant effekt på din sundhed og din evne til at udnytte insulin. Det vil sige, at motion øger den såkaldte insulinfølsomhed. Det gælder også, selv om du ikke taber dig.

- Vi har vist i undersøgelsen, at det er træningen i sig selv, der giver den sundhedsfremmende effekt og ikke kun, at man bliver sundere af træning, fordi man samtidig taber sig, siger ph.d. Pernille Nordby, som har foretaget undersøgelsen sammen med læge Bente Stallknecht på Biomedicinsk Institut ved Københavns Universitet.

Bedre insulinfølsomhed

Undersøgelsen, der er offentliggjort i det ansete tidsskrift Obesity (fedme), er særdeles relevant for mennesker med diabetes, fordi forskerne netop målte forsøgspersonernes insulinfølsomhed.

Insulinfølsomheden er betegnelsen for kroppens evne til at bruge insulinen. Jo bedre insulinfølsomhed, jo bedre er musklerne til at reagere på insulin og optage sukkerstoffer fra blodet, som musklerne behøver for at kunne fungere optimalt. Derfor er det meget vigtigt for f.eks. mennesker med type 2-diabetes, at de har så god en insulinfølsomhed som muligt.

I undersøgelsen blev bl.a. blod- og muskelprøver fra 48 overvægtige og inaktive mænd på mellem 20 og 40 år testet. Mændene var inddelt i forskellige grupper, så de ændrede energibalancen enten ved hjælp af motion og diæter eller slet ikke ændrede noget i deres hverdag.

Om undersøgelsen

48 fysisk inaktive, overvægtige og raske, yngre mænd blev delt i fire forskellige grupper. To grupper trænede en time om dagen. En af de to grupper fik oveni træningen ekstra kalorier, som passede til det, de forbrændte. En gruppe blev sat på diæt, altså slankekur, men uden træning. Den sidste gruppe var kontrolgruppen, som ikke ændrede noget.

Efter 12 uger havde de to grupper, der trænede, forbedret deres insulinfølsomhed.

Alle grupper undtagen kontrolgruppen opnåede mindre fedt i kroppen og mindre taljemål. Diætgruppen og gruppen, som trænede uden at få ekstra kalorier, tabte sig i gennemsnit seks kilo.

Gruppen, der trænede, havde efter 12 uger foruden et fedttab også øget muskelmassen. Gruppen, der kun var på diæt, havde derimod tabt både fedt og muskelmasse.

Resultatet viste, at motion er det bedste middel til at holde styr på blodsukkeret i kroppen ved at reducere insulinresistensen. De mænd, der var på diæt, men ikke dyrkede motion, oplevede ikke den positive effekt.

- Det var kun grupperne, der trænede, som fik en bedre insulinfølsomhed efter de 12 uger. Selv om ingen af forsøgspersonerne havde diabetes, er jeg sikker på, at effekten også vil gælde for diabetikere. Det er svært at forestille sig diabetikere, som ikke vil opleve en positiv effekt på insulinfølsomheden ved fysisk aktivitet, siger Pernille Nordby.

Aktivitet med forskellig styrke

Motionerer man samtidig med, at man taber sig, øger man også muskelmassen, viser undersøgelsen. De mænd, der deltog i studiet, som kun tabte sig uden at dyrke motion, mistede derimod muskelmasse.

En anden gevinst med motion viste sig at være, at de deltagere, der motionerede og skulle indtage ekstra kalorier, efter seks-otte uger faktisk mistede lystede til at spise ekstra.  

Pernille Nordby fremhæver, at det er motion med høj intensitet, der har størst virkning.

Den mest effektive måde at motionere på er den såkaldte intervaltræning, hvor man veksler mellem perioder med lavere og høj intensitet – altså hvor man bliver forpustet og får pulsen op.

Intervaltræning kan sagtens foregå på en gåtur, hvis man ikke er i form til at løbe eller køre på cykel.

Få gode råd til at lave din egen gåtur om til intervaltræning 

Senest opdateret:
22-12-2016
Sideansvarlig
Helen H. Heidemann Redaktør på Diabetes og Behandlerbladet