Slik

Sukkerfrit slik f.eks. bolsjer, vingummi og lakrids er ofte sødet med sukkeralkoholer som isomalt, maltitol, maltitolsirup, sorbitol, og xylitol, der er kulhydrat. Indholdet af kulhydrat er næsten lige så højt som i de almindelige produkter. Sukkeralkoholerne giver dog mindre energi og mindre stigning i blodsukkeret end sukker.

Når du spiser slik, både sukkersødet og uden tilsat sukker, kan du tælle kulhydrater og dosere insulin efter den mængde kulhydrat, du spiser som slik. Ofte giver sukker dog en lidt hurtigere stigning i blodsukkeret end f.eks. rugbrød, dvs. du kan få en midlertidig ”top” i blodsukkeret.

Sukkerfrit tyggegummi er også ofte sødet med sukkeralkoholer, men det ikke nogen praktisk betydning i forhold til stigning af blodsukkeret.

Der findes sukkerfrit slik, der ikke giver stigning i blodsukkeret. Det er sødet med f.eks. sucralose, steviol glycosider eller erythritol.

Chokolade

Vælg gerne chokolade med et højt indhold af kakao – dvs. 70 % eller derover, når du har lyst til chokolade.

En del sukkerfri chokolade er sødet med sukkeralkoholer, og indholdet af fedt er typisk lige så højt som i almindelig chokolade, så der er ingen ernæringsmæssig fordel ved at vælge det.
Et alternativt kan være sukkerfri chokolade, der er sødet med f.eks. sucralose, steviol glycosid eller erythritol og med lavere indhold af fedt.

Se skemaet over sukkerfri slikprodukter

Senest opdateret:
28-09-2016
Sideansvarlige
Lisa Heidi Witt og Susanne Elman Pedersen Diætister