Sukkerfrit slik som f.eks. bolcher, vingummi og lakrids er ofte sødet med sukkeralkoholer som isomalt, maltitol, maltitolsirup, sorbitol og xylitol, der er kulhydrat. Indholdet af kulhydrat er næsten lige så højt som i de almindelige produkter. Sukkeralkoholerne giver dog mindre energi og mindre stigning i blodsukkeret.

Diabetesforeningen anbefaler, at du højst spiser, hvad der svarer til 10 g kulhydrat pr. dag af sukkeralkoholer. Indtager du større mængder, bør du tælle det med som kulhydrat.

Der findes sukkerfrit slik, der ikke giver stigning i blodsukkeret.

Sukkerfrit tyggegummi er også ofte sødet med sukkeralkoholer som meget af det øvrige sukkerfrie slik. I tyggegummi har det ingen praktisk betydning, da de fleste kun spiser 1-2 stykker tyggegummi ad gangen og kun få stykker i løbet af en hel dag.

Sukkeralkoholer findes f.eks. også i såkaldt sukkerfri chokolade/diætchokolade. Indholdet af fedt er typisk lige så højt som i almindelig chokolade. Ernæringsmæssigt er det derfor ingen fordel at vælge det sukkerfri. Hvis du har lyst til chokolade, kan du i stedet vælge at spise et lille stykke almindeligt chokolade og gerne med et højt indhold af kakao – dvs. 70 % eller derover.

Se skemaet over sukkerfri slikprodukter

Senest opdateret:
28-09-2016
Sideansvarlige
Lisa Heidi Witt og Susanne Elman Pedersen Diætister