Stegning

Generelt anbefaler vi, at du varierer måderne at tilberede din varme mad på og begrænser pandestegning af din mad. Ovnstegning er et godt alternativ. Du kan også tørstege på en pande eller grillstege.

Når du steger maden på pande eller i gryde, er det bedst at vælge fedtstof med et højt indhold af enkeltumættede fedtsyrer som rapsolie og olivenolie eller flydende margarine. Det er sundere at anvende fedtstof fra planter frem for animalsk fedt.

Olier med et højt indhold af flerumættede fedtsyrer (vindruekerneolie, solsikkeolie og majsolie) er mindre velegnede til stegning.

Opvarmning kan ødelægge umættede fedtsyrer. Hvis du steger i olie, skal du sikre dig, at olien er tilpas varm, når du lægger kødet på panden. Hvis den ryger, er den for varm, og omdannelsen af fedtsyrerne er i gang. Du bør derfor kassere olien. Du kan vurdere temperaturen på olien ved at lægge en brødterning eller et stykke grøntsag i olien under opvarmningen. Når olien har en tilpas varme, syder det omkring det stykke, du har lagt på panden.

Steg generelt ved lave temperaturer. Steg til gengæld i lidt længere tid til kødet, fjerkræet eller fisken er helt gennemstegt.

For at undgå, at stegefedtet trænger yderligere ind i maden, er det vigtigt, at du fjerner maden fra panden, lige så snart den er stegt færdig.

Senest opdateret:
06-08-2014
Sideansvarlige
Lisa Heidi Witt og Susanne Elman Pedersen Diætister