Alkohol finder du i øl, vin, spiritus mm. Sundhedsstyrelsens retningslinjer for indtag af alkohol gælder også, når du har diabetes.

Du har lav risiko for at blive syg af alkohol ved et forbrug på højst syv genstande om ugen som kvinde og fjorten som mand. 

Alkohol og blodsukker

Du skal være opmærksom på, at dit blodsukker kan blive lavt, når du drikker alkohol. Du kan mindske den risiko ved at få kulhydrater fra mad og drikke eller ved at nedsætte din insulindosis.

Nogle drikke indeholder både alkohol og sukker (kulhydrat). Det er f.eks. Somersby Cider, Smirnoff Ice og Barcardi Breezer. De kan derfor give højt blodsukker.

Når du har drukket alkohol, er det en god ide at måle dit blodsukker, inden du lægger dig til at sove. Hvis det er lavt, skal du spise ekstra kulhydrat - f.eks. et stykke brød.

Undgå at drikke alkohol på tom mave.

Tal med din behandler om alkohols virkning på blodsukkeret, og om hvordan du skal forholde dig.

Alkohol indeholder energi (kJ/kcal). Det er derfor bedst at spare på alkohol, hvis du skal tabe dig.

  • 1 g alkohol = 30 kJ / 7 kcal.

Se oversigt over næringsindholdet i alkoholiske drikke

Senest opdateret:
02-08-2016
Sideansvarlige
Lisa Heidi Witt og Susanne Elman Pedersen Diætister