Glykæmisk indeks er et udtryk for, hvor meget blodsukkeret stiger, når du har spist en bestemt mængde af en madvare. Ofte bruges glukose eller hvidt brød som en reference med en indeksværdi på 100.

Et æble har eksempelvis et glykæmisk indeks (GI) på 38. Det vil sige, at et æble giver en blodsukkerrespons, som svarer til 38 % af den stigning, den samme mængde glukose ville give.

Teorien omkring glykæmisk indeks går ud på, at du primært skal vælge produkter med et lavt GI. Flere undersøgelser peger på, at blodsukkerstigningen er mere stabil, når en større del af kulhydraterne har lavt GI.

Teorien kan dog være vanskelig at anvende i praksis. Dels spiser man sjældent kulhydrater isoleret og den efterfølgende blodsukkerstigning afhænger også af andre faktorer, som f.eks. det samlede energiindhold i måltidet og mængden af fedt, protein og kostfibre. Værdier for GI varierer også fra person til person og kan være forskellig for personer med diabetes og personer, der ikke har diabetes.

Der er også produkter med lavt GI, som det anbefales ikke at spise i større mængder, f.eks. chokolade og flødeis. Sådanne fedtholdige produkter giver lille og langsom stigning i blodsukkeret pga. det høje indhold af fedt, der forsinker blodsukkerstigningen.

Forarbejdning, tilberedning og modenhed har også indflydelse på GI-værdien. Eksempelvis giver en meget moden banan hurtigere stigning i blodsukkeret end en umoden banan.

Der er udviklet en del tabeller over råvarers og forskellige produkters GI. Disse GI-værdier er primært udarbejdet ud fra udenlandske tabeller, som kan være svære at omsætte til danske forhold. F.eks. kan brød have en meget anderledes sammensætning andre steder i verden sammenlignet med Danmark.

Senest opdateret:
06-08-2014
Sideansvarlige
Lisa Heidi Witt og Susanne Elman Pedersen Diætister