At tælle og vurdere kulhydraterne i den daglige mad er et godt redskab, hvis du bruger insulinpumpe eller hvis du får hurtigvirkende analog insulin i pen til alle måltider.

Kulhydrat og insulin

Når du kender mængden af kulhydrater i et måltid, kan du beregne, hvor meget insulin du har brug for til omsætning af kulhydraterne i måltidet (måltidsinsulin). En forudsætning for dette, er at du kender din kulhydrat-insulinratio, dvs. den mængde kulhydrat, der dækkes af en enhed insulin.

Når du doserer måltidsinsulin efter din kulhydratindtagelse, vil du bedre kunne variere kulhydraterne i dine måltider og dermed spise mere varieret uden at blive dårligt reguleret.

At dosere måltidsinsulin ved at tælle kulhydrater er endvidere et godt redskab til at opnå en bedre blodsukkerregulering. Hvis du også måler blodsukker før måltiderne og ved, hvor meget ekstra insulin du skal lægge til, hvis blodsukkeret ligger for højt – og trække fra ved for lavt blodsukker (korrektionsinsulin) – så har du de bedste redskaber til en god regulering af dit blodsukker og en fleksibel livsstil.

Arbejdspapir

Når du skal bestemme eller vurdere justeringen af din kulhydrat-insulinratio, er det en fordel at skrive ned, hvad du spiser, og hvad dit blodsukker er før et måltid og igen 1½-2 timer efter måltidet. Det er en rigtig god måde at lære at tælle kulhydrater på. Samtidig bliver du opmærksom på, om din kulhydrat-insulinratio er korrekt på det pågældende tidspunkt af dagen.

Nedenstående eksempel viser arbejdsarket til kulhydrattælling.

 Kulhydrattaelling

Hent arbejdsarket

Grøntsager, frugter og kulhydrattælling

Indholdet af kulhydrat i grøntsager og frugter kan have betydning for blodsukkerstigningen.

Læs mere om grøntsager og kulhydrattælling og se indholdet af kulhydrat i grøntsager

Se liste over indholdet af kulhydrat i frugt

Nødder, kerner og kulhydrattælling

Indholdet af kulhydrat i nødder og kerner kan have betydning for blodsukkerstigningen.

Læs mere om nødder, kerner og kulhydrattælling og se indholdet af kulhydrat i nødder og kerner

Vil du vide mere?

Du kan læse mere om kulhydrattælling, beregning af kulhydrat-insulinratio mm. i pjecen:

Kulhydrattælling - Sådan tæller du kulhydrater og justerer blodglukose

App til kulhydrattælling

Med Diabetesforeningens gratis app Diabetes & Kulhydrattælling har du altid en insulinberegner og produktoversigt med i lommen. Appen beregner det samlede indhold af kulhydrat i dit måltid og dit personlige insulinbehov.

Appen udregner dit insulinbehov
For at udregne dit insulinbehov skal du sammensætte dit måltid i appen. Det gør du via de 165 prædefinerede mad- og drikkevarer, der alle er beskrevet med kulhydratmængde og øvrig næringsværdi. Du kan gøre din app endnu mere brugbar og personlig ved at tilføje dine egne mad- og drikkevarer til produktoversigten. Her skal du selv tage et billede af produktet og tilføje oplysninger om det i appen.

Når du har valgt de produkter, dit måltid rummer, kan du justere mængden og så hjælper appen dig med at udregne dit insulinbehov.

Appen er let at bruge for alle
Appen er primært udviklet til børn og unge, men kan anvendes af alle, der skal lære at tælle kulhydrater.

Appen kan også bruges af andre f.eks. bedsteforældre, personale i børnehaven, skolen, fritidsklubben eller andre, der omgås børn med type 1-diabetes.

Appen findes både til iPhone og til Android-telefoner.

App2

Hent -app -i -app -store Google -Play


Mangler du oplysninger om kulhydratindhold?

Hvis du ikke kan finde information om fødevarers indhold af kulhydrat m.m., kan Fødevarestyrelsens fødevaredatabase måske være løsningen. Databasen indeholder danske fødevarer.

Fødevarestyrelsens fødevaredatabase

Du skal bruge oplysningen med tilgængeligt kulhydrat, når du tæller kulhydrat og doserer insulin efter kulhydratmængden

Senest opdateret:
26-01-2015
Sideansvarlige
Lisa Heidi Witt og Susanne Elman Pedersen Diætister