Påvirkning af blodsukkeret

Tidligere havde man den opfattelse, at kun de simple kulhydrater, som f.eks. sukker, blev optaget hurtigt og gav hurtige, store stigninger i blodsukkeret. I dag ved vi, at også visse typer af stivelse optages hurtigt og giver samme hurtige stigning i blodsukkeret som sukker. F.eks. stivelse fra franskbrød.

Det er bedst at vælge flest af de kulhydrater, der giver langsom stigning i blodsukkeret. Dem finder du i f.eks. i rugbrød, havregryn, fuldkornspasta, -ris og tørrede bælgfrugter.

Mængden af kulhydrat har stor betydning for, hvor meget blodsukkeret stiger. Jo mere stivelse, sukker, frugtsukker, mælkesukker og lignende du spiser til et måltid, jo mere vil dit blodsukker stige. Det er derfor vigtigt at at vurdere mængden af kulhydrat og docere insulin i forhold til.

Der er en række andre faktorer, der påvirker stigningen i blodsukkeret:

  • hvordan produkterne er fremstillet, forarbejdet og tilberedt
  • måltidets sammensætning
  • måltidets indhold af fedt (fedt hæmmer mavens tømningshastighed og forsinker stigning i blodsukkeret)

10G Kulhydrat Fuldkorn

Hver af de viste portioner indeholder 10 g kulhydrat.
Produkterne er vist i den rækkefølge, at de første giver den største og hurtigste stigning i blodsukkeret, mens rugbrød og tørrede bælgfrugter giver den mindste og langsomste stigning. 

Fælles for kulhydraterne - med undtagelse af kostibre - er, at de overvejende bliver omdannet til glukose (sukker). Derfor stiger dit blodsukker 1½-2 timer efter, at du har spist.

Hvor hurtigt - og hvor meget - dit blodsukker stiger, afhænger både af typen og af mængden af kulhydrat i dit måltid. Mængden af kulhydrat har vist sig i praksis at have større betydning for stigning i blodsukkeret end typen af kulhydrat. Sammensætningen af måltidet bl.a. indholdet af fedt og protein har også betydning for stigningen i blodsukkeret. 

Senest opdateret:
06-08-2014
Sideansvarlige
Lisa Heidi Witt og Susanne Elman Pedersen Diætister