Badminton og diabetes

Badminton stiller krav til udøverens kondition, da spillet ofte er intensivt og strækker sig over længere perioder. Af den grund bliver badminton betragtet som en konditionstrænende idrætsform. Konditionstrænede betyder en idrætsform, som primært forbedrer udøverens kredsløbsfunktioner, herunder samspillet mellem hjerte, lunger, blod, blodkar og muskler – deraf navnet kredsløbstræning.

Dine aktive muskelgrupper bliver styrket og mere udholdende gennem træningen. Jo mere intensivt og dynamisk spillet bliver, des større bliver det konditionsmæssige udbytte. Kæmp derfor om hvert enkelt point for at opnå en god konditionsmæssig effekt gennem spillet. Det nytter ikke at stå på hver sin side af nettet og slå fjerbolden til hinanden, hvis målet med din træning er en bedre kondition og at brænde nogle ekstra kalorier af.

Styrk dit kredsløb og hjerte

Gennem badminton styrker du dit kredsløb, så kroppens evne til at transportere ilt ud til de arbejdende muskelgrupper forbedres. Jo mere ilt kroppen er i stand til at optage gennem lungerne og transportere ud i muskelcellerne, des mere energi producerer musklerne.

En større energiproduktion giver dig muligheden for en højere arbejdsintensitet. Gennem en forbedring af din kondition kan du spille længere, men også med en højere intensitet.

Dit hjertes funktion bliver også bedre gennem regelmæssig konditionstræning. Hjertets opgave er at transportere blod rundt i kroppen. Gennem træning øger du dit hjertes pumpekapacitet, da det skal opretholde ”iltkravet” fra dine arbejdede muskelgrupper.

Regelmæssig træning øger hjertets slagvolumen, som er et udtryk for den mængde blod hjertet pumper ud pr. sammentrækning. Hjertet vil derfor skulle trække sig sammen færre gange for at sende samme mængde blod rundt i kroppen. Du kan se og mærke dette på pulsen, som falder i takt med en forbedret kondition.

Gavnlige effekter

Badminton er som andre konditionstrænende idrætsgrene kendt for sine gavnlige effekter. En vigtig effekt af regelmæssig kredsløbstræning er, at insulinfølsomheden i dine celler øges. Kredsløbstræning har derfor stor indvirkning på sukkerreguleringen for personer med diabetes. Du vil bl.a. kunne nedsætte dit insulinforbrug betydeligt. Kredsløbstræning er derfor en vigtig faktor i opretholdelsen af dine cellers insulinfølsomhed.

Regelmæssig kredsløbstræning er også gunstig på en lang række andre områder.

Kredsløbstræning

  • giver dig øget fysisk og psykisk overskud, herunder et bedre humør og overskud i hverdagen
  • styrker dit hjerte og dine lunger, samt øger blodcirkulationen i kar og væv
  • styrker dine muskler, knogler og led samt nedsætter risikoen for knogleskørhed senere i livet
  • sænker dit blodtryk, blodsukker og indholdet af kolesterol i blodet
  • øger din forbrændingen og letter arbejdet med at holde din vægt nede
  • Øger din smidigheden og giver dig selvtillid og velvære
Senest opdateret:
19-11-2014
Sideansvarlig
Kirsti Pedersen Motionskonsulent