Gaaturfamilie

Der er mange gode grunde til regelmæssigt at spænde skoene og begive sig ud på en gåtur. 

  • "Alle virkeligt store tanker kommer ved at gå"(Friedrich Nietzche)
  • "Frygt ikke at gå langsomt. Frygt kun at stå stille"(Kinesisk ordsprog)
  • "Hvis du ikke kan finde tid til motion nu, må du finde tid til sygdom senere"(Wayne Pickering) 

Læs om Christian, som holder sit blodsukker i skak med gåture

10 gode grunde til at gå regelmæssigt

Her giver vores motionskonsulent 10 gode grunde til, hvorfor det er godt at gå.

  • Fremmer optagelsen af sukker ind i musklerne, hvorved blodsukkeret falder
  • Kroppen bliver mere følsom for insulin
  • At bruge energi - giver energi
  • Det er billigt og nemt
  • Du træner de store muskelgrupper
  • Du kan træne overalt – og i al slags vejr
  • Hjælper med at opbygge og vedligeholde stærke knogler, muskler og sener
  • Du forbrænder ca. 200 – 400 kJ. pr. 30 minutter
  • Mindsker risikoen for at udvikle hjerte-/karsygdomme
  • Giver velvære

Hvor mange skridt går du om dagen?

Du kan købe en skridttæller, der hjælper dig med at holde styr på, hvor mange skridt du går om dagen. En skridttæller kan øge dit fokus på, hvor meget du går i hverdagen og øge dit fokus på at øge dine skridt til de anbefalede 10.000 skridt.

Gaaturnatur

Er du meget inaktiv, skal du ikke fortvivle. Du får relativt mere ud af at øge antallet af daglige skridt fra for eksempel 2.000 til 5.000 end fra for eksempel 10.000 til 13.000.

Motivation med en skridttæller?

Nogle oplever, at de bliver mere motiverede til at gå, når de har en skridttæller.

For det første giver skridttælleren dig et svar på, hvor mange skridt du går hver dag. Er det mon flere eller færre end, du troede?

For det andet er skridttælleren en god igangsætter til en lille konkurrence med andre - eller blot med dig selv. Hvem går flest skridt i løbet af en dag eller en uge? Hvor meget og hvordan kan du øge antallet af skridt fra dag til dag - fra uge til uge? 

Køb en skridttæller med hukommelse i netbutikken

Stavgang

En anden måde at gå på er stavgang/Nordic Walking. Stavgang er en mere skånsom måde at gå på da hofter, knæ og ankler bliver belastet mindre. Føler du dig usikker i din gang eller har balanceproblemer, kan stavene også være en god hjælp. Især hvis du går på ujævnt underlag, kan stavene være en stor hjælp.

Læs mere om stavgang

Senest opdateret:
19-11-2014
Sideansvarlig
Kirsti Pedersen Motionskonsulent