Før du tager fat på gåturen, er der en række ting, du kan forberede, så du får den bedst mulige oplevelse.

Tøj og fodtøj

Det er vigtigt med behagelig tøj og godt fodtøj, når du skal ud at gå. Du skal kunne bevæge dig frit i tøjet, og fodtøjet skal passe til vejr og årstid. Det er vigtigt med en god pasform, så skoene ikke trykker tæerne. Skoene skal have tilstrækkelig længde, så foden kan bevæge sig fremad, når du går. Skoene skal også være brede nok til at du kan sprede og løfte tæerne uhindret. Husk at tjekke skoene for småsten, inden du tager dem på.

Læs mere om, hvordan du passer godt på dine fødder

Find en god rute

Du kan gøre gåturen mere interessant ved at finde en god rute i dit nærområde. Klik ind på Danmarks Naturfredningsforening eller ruteplanneren på Iforms hjemmeside og find en rute. På ruteplanneren har du mulighed for at tegne ruten op, så du kan se, hvor lang ruten er, og hvor mange kalorier du forbrænder ved at gå ruten. Du har også mulighed for at se, om det er et kuperet terræn, du har valgt. Ved at indlægge bakker og trapper i din rute, vælger du en gåtur, der får din puls til at stige, og derved træner du din kondition.

Danmarks Naturfredningsforening

Iform's ruteplanner

Vær opmærksom på underlaget

Hvis du varierer det underlag, du går på, træner og styrker du dine fodled, knæ og hofter. Har du neuropati, er det vigtigt, at du er opmærksom på ustabile underlag, da det kræver mere af dig og din gåtur.

  • Asfalt - er hårdt, men stabilt underlag, hvor risikoen for at vrikke om eller miste balancen er minimal.
  • Sand - er et tungt underlag, som kræver mere af dine muskler end andre underlag. Det er god træning for fodled, lægmuskler - og kan få pulsen op hos de fleste.
  • Græs - er et underlag, som kan være ujævnt og glat, men også forholdsvis skånsomt for ankler, fodled, hofter og ryg.
  • Skovstier - er blødere underlag at gå på, men kan kræve mere af din balance og fodled, da stierne har små ujævnheder og variationer.
  • Grusstier - er forholdsvis jævne og har eftergivende underlag.
  • Gåbånd/løbebånd - er sikkert og rimelig affjedret underlag, hvor du vil kunne følge med i, hvor hurtigt og hvor langt, du går. Du har mulighed for at indlægge stigninger undervejs, hvor din puls vil stige, og hvor du træner din kondition. Træner du på løbebånd/gåbånd i et motionscenter, er der tillige den fordel, at du har kyndig vejledning lige ved hånden.
Senest opdateret:
19-11-2014
Sideansvarlig
Kirsti Pedersen Motionskonsulent