Stavgang og diabetes 1

Fysisk aktivitet er særdeles godt til forebyggelse og behandling af en lang række sygdomme.

Stavgang er et velegnet alternativ til konditionstræning og henvender sig til stort set alle, der gerne vil styrke eller forbedre deres grundform. Udfører du motionen korrekt, kan stavgang være op mod 20 - 40 % mere effektiv end almindelig gang. Stavgang øger nemlig din energiomsætning betydeligt. Det øgede energiforbrug er lig med en øget forbrænding, hvilket er specielt ønskeligt, hvis du f.eks. gerne vil tabe dig.

Fysisk aktivitet gennem stavgang øger dine cellers insulinfølsomhed. Det betyder, at den insulinstimulerede glukoseoptagelse stiger pr. kilo væv. Med andre ord medfører konditionstræningen, at du ikke skal bruge lige så meget insulin for at optage samme mængde glukose fra blodet.

Stavgang har en række fordele

  • styrker din bryst-, skulder-, ryg-, ben-, nakke- og armmuskulatur
  • styrker dit kredsløb, herunder hjerte og lunger
  • er op mod 20 - 40 % mere effektiv i forhold til energiforbruget ved almindelig gang
  • forbedrer din balance og koordination
  • reducerer belastningen af dine hofter, knæ og ankler i forhold til almindelig gang
  • giver op til 33 % højere konditionseffekt end ved almindelig gang
  • opløser spændinger i skulder og nakke
  • forbedrer din kondition
  • giver dig fysisk og psykisk velvære
Senest opdateret:
19-11-2014
Sideansvarlig
Kirsti Pedersen Motionskonsulent