9 gode råd om yoga

  • Yoga kræver smidighed, så benyt dig af tøj, som ikke hæmmer din bevægelighed.
  • Træn med en ven eller et familiemedlem. Det er hyggeligt og motiverende at have nogen at mødes med til træning.
  • Vær åben over for øvelserne. De kan være svære og tager tid at lære. Efterhånden bliver øvelserne lettere at udføre, hvilket giver dig overskud til at lytte til rytmen i din vejrtrækning og derved vende din opmærksomhed indad.
  • Øv dig i at finde indre ro i forbindelse med øvelserne. Vær bevidst om din krop og husk at slukke din mobiltelefon.
  • Snup noget frugt eller juice med til træningen. Du kan få brug for det, hvis dit blodsukker falder. Husk også vand. Det kan være hårdt at dyrke Yoga, og det tærer på væskebalancen.
  • Husk, at der eksisterer forskellige former for yoga. Find den form, som passer dit temperament.
  • Yoga er ikke en konkurrencesport. Lad vær med at sammenligne dig med sidemanden, som måske er gymnast eller har trænet yoga i flere år og derfor er langt smidigere end dig. Yoga handler om at arbejde med sig selv.
  • Tidspunkterne du dyrker yoga på, kan give dig forskellige oplevelser og effekt af din træning. Træner du om morgenen, vil din krop naturligt være usmidig, og effekten af din yoga kan virke større. Du vil også kunne nyde den let- og rolighed, som yogaen giver dig resten af dagen. Prøv dig frem og find det tidspunkt, som passer dig bedst.
  • Du har ikke behov for udstyr for at træne. Det kan dog være en fordel med en yoga-måtte, som opfylder dine behov om fleksibilitet, skridsikkerhed og affjedring.
Senest opdateret:
19-11-2014
Sideansvarlig
Kirsti Pedersen Motionskonsulent