Yoga giver dig en afslappet måde at styrke kroppen på gennem smidighed, styrke og balancetræning. Specielt styrkelse af kroppens muskulatur er interessant i forbindelse med diabetes, da den øger insulinfølsomheden i de trænede muskelgrupper. På den måde forbedrer du sukkeroptagelsen i de trænede muskelgrupper og aflaster derved din brug af insulin.

Suppler din yoga med anden træning

At dyrke yoga er en relativ afslappet træningsform, og derfor vil du ikke kunne træne din krops muskulatur i samme grad som ved styrke- eller kredsløbstræning. Du bør derfor supplere din yoga med en anden og mere fysisk træningsform for at få størst udbytte af træningens gavnlige effekter.

Yoga er en livsstil

Yoga er ikke blot en træningsmetode, men kan også være en måde at leve livet på. Faderen af moderne yoga, C. E. Patanjali, opstiller otte retningslinjer for et sundere og mere harmonisk liv. Disse er både af fysisk og psykisk karakter.

Yoga bygger endvidere på principper om sund kost, balance i dit indre system, toning af organer, stimulering af nervesystemet og kredsløbet samt reduceringen af stress.

Ved regelmæssig yoga kan du opnå følgende:

  • ro og afspænding i krop og sind
  • øget fokus og afstresning
  • styrkelse af koncentrationsevnen
  • styrkelse af muskler, sener og led
  • styrkelse af smidighed og bevægelighed
  • flottere kropsholdning
  • bedre balance
  • øget kropsbevidsthed
  • forbedret kredsløb
  • stimulering af de indre organer
  • forbedret ilttransport
  • øget insulinfølsomhed i cellerne
Senest opdateret:
19-11-2014
Sideansvarlig
Kirsti Pedersen Motionskonsulent