Diabetes og overvægt

Mennesker med diabetes, der er overvægtige, har gavn af at tabe sig. Et vægttab på omkring 10 % kan forbedre blodsukkerreguleringen hos de fleste. Har du også et forhøjet blodtryk, vil dit blodtryk falde ved et vægttab.

Læs mere om for højt blodtryk

Det kan blive aktuelt at ændre i din blodsukkersænkende medicin, hvis du spiser meget mindre eller er mere fysisk aktiv, end du plejer. Det er derfor en god idé at tale med din behandler og/eller en diætist, inden du ændrer dine mad- og motionsvaner væsentligt.

Er jeg overvægtig?

BMI står for kropsmasseindex (Body Mass Index) og indikerer graden af overvægt/undervægt ved at se på din højde i forhold til din vægt.

Du udregner dit BMI ved at dividere din vægt (i kilo) med din højde (i meter) ganget med sig selv. Hvis du f.eks. er 180 cm høj og vejer 80 kg ser regnestykket således ud:

80: (1,8 x 1,8) = 80:3,24 = BMI 24,691

  • Undervægtig: BMI <18,5
  • Normalvægtig: BMI 18,5-24,9
  • Overvægtig: BMI 25-29,9
  • Svært overvægtig: BMI 30-39,9
  • Massiv fedme: BMI 40<

Fordelene ved BMI er, at det er en let og enkel metode, som enhver kan benytte sig af. Samtidig er det den internationale metode, der bliver brugt i forbindelse med forskning.

Ulempen ved BMI er, at resultatet ikke skelner mellem fedt- og muskelmasse, og hvor på kroppen fedtet er lokaliseret. BMI varierer med alderen og skal korrigeres i forhold til børn og ældre.

Læs mere om vægttab

Er jeg pære eller æble?

Sundhedsmæssigt har det stor betydning, hvordan dit fedt er fordelt i kroppen.

Hos nogle er fedtdepoterne hovedsageligt placeret på bagdel, hofter og lår. Dette kaldes den kvindelige fedtfordeling eller pærefacon.

Andre har overvejende fedtet i og omkring maven. Dette kaldes den mandlige fedtfordeling eller æblefacon. Denne form for fedtfordeling er forbundet med flest sundhedsmæssige risici.

Tyndfede

Begrebet ”tyndfede” henviser til mennesker, der trods en slank fremtoning, har en for høj fedtprocent. De har for lidt muskelmasse i forhold til fedt på deres krop. Det har de, fordi de spiser forkert og dyrker for lidt motion.

De tyndfede kan, trods deres slanke fremtoning, være lige så usunde som en synligt overvægtig person og besidde samme risiko for at udvikle livsstilssygdomme. Men ofte ved den tyndfede ikke, at risikoen for livsstilssygdomme er til stede, da både vægten og BMI tilsyneladende lader dem klare frisag. Men sagen er den, at man ikke behøver, at have synlige deller for at have for meget fedt på kroppen og være i risikozonen for at udvikle livsstilssygdomme.

Find sunde og lækre opskrifter i vores opskriftsdatabase

Se en oversigt over vores motionsredskaber i netbutikken

Se en oversigt over vores kogebøger i netbutikken

Senest opdateret:
08-06-2015
Sideansvarlige
Lisa Heidi Witt og Susanne Elman Pedersen Diætister