Diabetes og vægttab

Hvis du gerne vil tabe dig eller er blevet rådet til det af din læge, er det vigtigt både at spise sundt, spise i passende mængder og at motionere. Det er samtidig en god idé at holde øje med, hvad der sker med din krop som følge af livsstilsændringerne f.eks. ved at måle blodsukker.

Vær realistisk i dine mål og lav evt. delmål, så vægttabet er til at overskue. På den måde vil du løbende opleve de små sejre i stedet for at kæmpe mod et mål, der ligger for langt ude i fremtiden. Realistiske delmål kan desuden give dig et ekstra skub til motivationen, så dit store mål i sidste ende bliver mere realistisk at nå.

Konsultér en ekspert

Det er vigtigt, at du er i dialog med din læge og/eller en klinisk diætist, hvis du planlægger at tabe dig. De kan give dig gode råd, hjælpe dig til at sætte realistiske mål og ikke mindst justere din insulin i takt med vægttabet, så du passer din diabetes optimalt i takt med vægttabet.

½ kg´s vægttab om ugen

Hvis du vil tabe dig ca. ½ kg om ugen, skal du nedsætte dit daglige indtag af energi med ca. 2200 kJ.

I praksis betyder det, at du skal reducere mad og drikke svarende til 2200 kJ. De følgende eksempler viser, hvad der svarer til denne energimængde:

  • 2 stk. grovbrød med skrabet minarine og ost 30+, 2 kartofler og
    ½ banan
  • 4 øl
  • 2 glas rødvin, ½ stk. rugbrød med brie, en håndfuld vindruer og 15 hasselnødder
  • 100 g chokolade

Mål dig selv

Du kan måle dig på udvalgte steder f.eks. overarm, talje, hofter og lår i løbet af de måneder, du taber dig. Dine mål ændrer sig løbende og kan f.eks. godt ændre sig i de perioder, hvor vægten står stille. Lav evt. et skema til måleresultaterne, så du kan følge udviklingen. Mål dig 1-2 gange om måneden.

Du bør til gengæld kun veje dig en gang om ugen, da vægten kan svinge lidt fra dag til dag. Bl.a. kan kroppens vandindhold variere, hvilket har betydning for vægten. Vej dig på samme tidspunkt af dagen f.eks. om morgenen, inden du spiser morgenmad.

Senest opdateret:
08-06-2015
Sideansvarlige
Lisa Heidi Witt og Susanne Elman Pedersen Diætister