4 fif til mad og drikke

Sund mad er vigtig, hvis du vil forebygge type 2-diabetes. Her har vi samlet lidt forskellig viden, som kan hjælpe dig, hvis du vil starte en sundere livsstil.

Du kan desværre ikke løbe fra en diabetes. Men ved at føre et sundt og aktivt liv, kan du tage føringen og undgå, at den løber fra dig.

Diabetesforeningens diætister kommer her med 4 fif til mad og drikke: 

Billede mangler

Kontakt Diabetesforeningens diætist, Lisa Heidi Witt. Tlf. 66 12 90 06

Billede mangler

Kontakt Diabetesforeningens diætist, Susanne Elman Pedersen. Tlf. 66 12 90 06

Flere gode råd til mad og drikke

  • Tag højst to gange af retten.
  • Spis grøntsager hver dag til aftensmaden. Spis også gerne til den kolde mad.
  • Skær synligt fedt fra kød og pålæg.
  • Spis maden op, inden du evt. tager næste portion. Så kan du bedre vurdere, hvor meget mad du egentlig spiser.
  • Giv dig god tid, når du spiser. Det tager ca. 20 min. at registrere mæthed.
  • Lad maden stå i køkkenet frem for på spisebordet.
  • Hvis du har lavet en dobbelt portion, så der skal være til en ekstra dag, kan du tage halvdelen fra med det samme. Så frister det ikke!
  • Vælg oftere reelt kød frem for forarbejdede produkter: Eksempelvis kyllingebrystfilet frem for kyllingenuggets.
  • Gå efter nøglehuls- og fuldkornsmærket, når du handler
  • Sluk tørsten i vand
  • Spis af en mindre tallerken.

Læs mere her:

Hvis du ønsker at sætte fokus på mad, kan du på diabetes.dk finde alle vores opskrifter og madtemaer.

Vi sætter året rundt fokus på forskellige temaer og giver dig information, gode råd og spændende opskrifter.

4 livretter - lidt sundere

Kom godt i gang - gratis madplaner

Find opskrifter og madtemaer - opskriftsdatabase

Læs mere om mad

 

Senest opdateret:
08-11-2016
Sideansvarlige
Lisa Heidi Witt og Susanne Elman Pedersen Diætister