Hvad kan du selv gøre for at forebygge

Du kan selv gøre noget for at forebygge type 2-diabetes og præ-diabetes. Selvom du ikke kan ændre ved risikofaktorer som din alder eller type 2-diabetes i din nærmeste familie, så kan du forebygge med sunde vaner. 

Test din risiko for diabetes

Gåtur

Forebyggelse af type 2-diabetes indebærer sund livsstil, hvor du spiser sundt, bevæger dig hver dag og undgår rygning og overvægt.

Risikofaktorer type 2-diabetes

  • Alder
  • Køn
  • Etnicitet
  • Arvelighed
  • Overvægt
  • Graviditetsdiabetes

Type 2-diabetes er den type sukkersyge, der rammer flest mennesker. Men det er muligt til en vis grad at forebygge sygdommen. Det kræver en sund livsstil – og hvad er det så? Det er en livsstil, hvor du spiser sundt, bevæger din krop hver dag og undgår rygning og overvægt.

Type 2-diabetes er arvelig, men udløses i mange tilfælde af usund livsstil som fysisk inaktivitet og usunde madvaner. Derfor er det vigtigt tidligt i livet at skabe sunde vaner for hele familien.

750.000 danskere har præ-diabetes, som er forstadiet til type 2-diabetes. Præ-diabetes kan forebygges og helbredes. 

Læs mere om prædiabetes

Du kan forebygge med KRAM: 

  • K – kost: Spis sundt
  • R – rygning: Kvit cigaretterne, hvis du er ryger
  • A – alkohol: Begræns indtaget af alkohol
  • M – motion: Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen

Her får du mere viden om sunde vaner: 

5 fif til en mere aktiv hverdag

4 fif til mad og drikke 

4 livretter - lidt sundere

Kom godt i gang - gratis madplaner

Mød Flemming, der har type 2-diabetes

Hvis du er i risiko

Det er vigtigt, at du får målt dit blodsukker hos din læge, hvis du er i risikozonen for at udvikle type 2-diabetes. Symptomerne på type 2-diabetes er nemlig svage og udvikler sig langsomt over måneder og år.

Med en tidlig diagnose har du chancen for at passe godt på dit liv. Du kan komme i relevant behandling og selv gøre en aktiv indsats for en bedre livskvalitet, et bedre helbred og undgå følgesygdomme.