10 tips til vintermotion

 Vintergaatur

Det kan være svært at motivere sig selv til at komme ud at bevæge sig i vinterkulden. Her kommer vores motionskonsulent Kirstis 10 tips til at få motion i vintermørket:

1) Vintersysler inden døre
Al bevægelse har en positiv indflydelse på blodsukkeret, Gode vintersysler inden døre kan være at rydde op i kælder, skabe og skuffer.

2) Hvad tid er sofatid?
Det er nemt at komme til at sidde i sofaen hele aftenen. Aftal et tidspunkt med dig selv, hvor du vil sætte dig i sofaen - og gør op med dig selv, hvad du skal nå forinden.

3) Når du ser nyheder
Når du ser nyheder, så rejs dig op og ned fra stolen ved hvert nyhedsklip. På den måde styrker du benmuskler, balance og balder. Dagens dato kan også bestemme, hvor mange gange, du skal rejse og sætte dig i løbet af aftenen.

4) Brug trappen
Brug trappen - både inde og ude - til at styrke benmusklerne. Brug det enkelte trappetrin til at gå op og ned ad flere gange.

5) Træn balance
Stå på ét ben for eksempel når du skræller kartofler, gulerødder og rodfrugter. Skift ben indimellem - og træn balancen.

6) Gå tur med andre
Lav aftaler med venner om at gå tur.

7) Gå tur i frokostpausen
Gå en tur i din frokostpause, mens det stadig er lyst.

8) Klæd dig på til vejret
Klæd dig varmt på, når du skal ud at gå. Brug refleksbånd i mørke og tusmørke og pigsåler, hvis det er glat, og du er nervøs for at falde.

9) Film med øvelser
Brug Diabetesforeningens øvelser til nem motion:

Øvelser, du kan lave hjemme i stuen

5 minutter workout

10) Motionsredskaber og måleinstrumenter
Det kan blive lidt sjovere at bevæge sig, hvis du måler din aktivitet eller benytter nogle motionsredskaber.

Se udvalget af motionsredskaber, skridttæller og ur i netbutikken