Er du overvægtig?

Du kan vurdere, om du er overvægtig eller ej ved at beregne dit BMI og måle din talje.

BMI 

BMI står for kropsmasseindex (Body Mass Index) og er et mål for graden af overvægt/undervægt ud fra din højde i forhold til din vægt.

Du udregner dit BMI ved at dividere din vægt (i kilo) med din højde (i meter) ganget med sig selv. Hvis du f.eks. er 180 cm høj og vejer 80 kg, ser regnestykket således ud:

80: (1,8 x 1,8) = 80:3,24 = BMI 24,691

BMI grænser:

  • Undervægtig: BMI under 18,5
  • Normalvægtig: BMI mellem 18,5 og 24,9
  • Overvægtig: BMI mellem 25 og 29,9
  • Svært overvægtig: BMI mellem 30 og 39,9
  • Massiv fedme: BMI over 40

Fordelene ved BMI er, at det er en let og enkel metode, som enhver kan benytte sig af. Ulempen er, at resultatet ikke skelner mellem fedt- og muskelmasse, og hvor på kroppen fedtet er lokaliseret.

Taljemål

Sundhedsmæssigt har det stor betydning, hvordan dit fedt er fordelt i kroppen.

Hos nogle er fedtdepoterne hovedsageligt placeret på bagdel, hofter og lår. Det kaldes den kvindelige fedtfordeling eller pærefacon. Andre har overvejende fedtet i og omkring maven. Det kaldes den mandlige fedtfordeling eller æblefacon, og det er den usunde fedtfordeling.

  • Mænd har øget risiko for sygdom ved taljemål over 102 cm.
  • Kvinder har øget risiko for sygdom ved taljemål over 88 cm.

Mænd med taljemål over 94 cm og kvinder med taljemål over 80 cm bør ikke øge vægten yderligere.

Du måler dit taljemål med et centimetermål midt mellem det nederste ribben og hoftebenskammen uden at trække din mave ind.

 Paspålivet

Tyndfede

Et nyt begreb er i de senere år dukket op: Tyndfede. Det henviser til personer, der er slanke, men alligevel har en for høj fedtprocent. De har for lidt muskelmasse i forhold til fedt på deres krop, fordi de bevæger sig for lidt.

At være tyndfed kan være lige så usundt som at være overvægtig. Så hvis du er tyndfed, er det vigtigt at komme i gang med mere fysisk aktivitet. Faktisk er det sundere at være overvægtig og fysisk aktiv end at være normalvægtig og fysisk inaktiv.

Læs mere om fysisk aktivitet

Senest opdateret:
31-01-2014
Sideansvarlige
Lisa Heidi Witt og Susanne Elman Pedersen Diætister