Diabetes og cøliaki

Cøliaki er en kronisk tarmsygdom. De personer, der rammes af sygdommen, tåler ikke gluten, som er et protein i kornsorterne hvede, rug, byg og havre.

Hos personer med cøliaki vil al mad, der indeholder gluten, kunne beskadige tyndtarmens slimhinde. Proteinet nedbryder tarmens fimrehår og forringer slimhindens evne til at optage næringsstoffer fra maden. Samtidig går vigtige mineraler og salte tabt.

Symptomer på cøliaki

  • diarré
  • vægttab
  • underernæring
  • træthed
  • oppustet mave
  • ledsmerter
  • luft i tarmene

For at stille diagnosen cøliaki skal du have foretaget en tarmbiopsi – en prøve af tyndtarmens hinde. Her kan han se, om slimhinden er flad og om fimrehår og villi (tarmtotter, der øger optagelsesområdet i tarmen) dermed er ødelagt.

Hvis du overholder en glutenfri diæt, kan kroppen genoprette fimrehår og villi.

Diabetes og cøliaki

Nogle personer med diabetes udvikler tarmsygdommen cøliaki. Det betyder i praksis, at de er nødt til at kombinere principperne for diabetesmad med principperne for glutenfri kost.

Det kan være en stor udfordring, da mange madvarer indeholder gluten. Ligesom der i mange færdigproducerede varer er spor af gluten, hvor man ikke venter det.

Eksempelvis spiller kostfibre en rolle for reguleringen af blodsukkeret. Men hvis du har cøliaki og skal udelukke de almindelige kornsorter, kan det være et problem for dig at få kostfibre nok.

Gode råd til kosten

Hvis du har diabetes og udvikler cøliaki, skal du være opmærksom på at undgå gluten – dvs. fødevarer med hvede, byg, rug og havre. I stedet skal du finde glutenfrie produkter eller bage selv (nogle bagere laver glutenfri brød).

Derudover skal du supplere med grøntsager, magert kød, mælkeprodukter og frugt efter anbefalingerne for diabetesmad.

Produkter med og uden gluten

Produkter med gluten: 

Byggryn, bulgur, couscous, durumhvede, grahamsmel, havregryn, havreklid, havrefras, hvedemel, hvedekerner, hvedeklid, malt, mannagryn, modificeret stivelse (hvede) kan indeholde spor af gluten, müsli, rasp, rugmel, rugkerner, semulje, sigtemel og spaghetti.

Produkter uden gluten:

Boghvede, hirse, hirseflager, kokos, kokosmel, majs, majsgryn, majsmel, majsstivelse, modificeret stivelse (majs), ris, rismel, sojamel og sojaflager.

Nogle personer med cøliaki tåler ikke mælkeprodukter. For at få kalk nok til knogleopbygningen er det derfor vigtigt med et dagligt kalktilskud. Mange tåler dog atter mælkeprodukter efter en periode på glutenfri kost.

For at øge kostfiberindtaget i bagværk, kan du tilsætte fibertilskud, som er naturligt fri for gluten. Eksempler på disse er fiberhusk, pofiber og roefiber.

Da cøliaki bevirker, at du ikke optager madens næringsstoffer optimalt, bør du supplere med en daglig vitamin-mineraltablet.

For at være sikker på, at de fødevarer, du køber, er glutenfri, er det vigtigt at læse varedeklarationer. Ingredienserne er opført i faldende rækkefølge, så de der står først, er de, der fylder mest i varen. Vær dog opmærksom på, at producenten kan ændre produkternes sammensætning, således at varer, du troede var glutenfri, indeholder gluten.

Bagning uden gluten

Dej til glutenfrit brød har en anden konsistens end dej til almindeligt brød. Det er nemlig melets glutenindhold, der giver dejen elasticitet og en fast struktur til det færdige brød. Glutenfri dej har samme konsistens som en småkagedej og skal derfor bages i form.

Glutenfrit brød bliver hurtigere tørt end almindeligt brød. Det er derfor en god idé at dele brødet op i dagsportioner og fryse det ned, så du altid har frisk brød. Eller du kan riste det på brødristeren.

Oversigt over kostfibre i mel

Indhold af kostfibre i glutenfri melsorter pr. 100 g:

  • Boghvedemel 1,9 g
  • Hirseflager 2,0 g
  • Kartoffelmel 0,3 g
  • Majsmel 3,2 g
  • Majsstivelse/Maizena 0,5 g
  • Rismel 0,8 g

Indhold af kostfibre i glutenholdige melsorter pr. 100 g

  • Grahamsmel 11,6 g
  • Havregryn 10,1 g
  • Hvedeklid 40,2 g
  • Hvedemel 3,7 g
  • Rugkerner 14,8 g
  • Rugmel – fuldkorn 14,8 g

Indhold af kostfibre i melblandinger (færdigkøbte, producent i parentes):

  • Glutenfri grovmix (Finax) 6,2 g
  • Glutenfri melmix (Finax) <0,5 g
  • Naturligt glutenfri Italiensk melmix (Finax) 6,5 g
  • Glutenfri mix med fiber (Semper) <2,5 g
  • Grovmix – naturligt fri for gluten (Semper)7,5 g
  • Glutenfri Fin mix (Semper) 1,0 g

Praktiske bageråd:

  • Brug røremaskine, vægt og dejskraber
  • Tilsæt fiberhusk, pofiber eller roefiber
  • Varier smagen med: Kommen, anis, fennikel, oregano, persille, hvidløg, kardemomme, kanel, rosiner, abrikoser, æble eller chokolade
  • Reven gulerod, rødbede, spinat eller blendet græskar giver flot farve og smag
  • Ristede frøkerner giver en anderledes aroma
  • Dejen skal være klistret. Er den for tør, hæver den ikke. Er den for våd, bliver brødet fladt
  • Mislykket brød kan du anvende som rasp eller riste det med lidt olie, hvidløg og persille

Se Diabetesforeningens glutenfrie bageopskrifter

Madlavning uden gluten
Det varme måltid er sjældent det største problem, da grøntsager, kød, ris og kartofler som udgangspunkt er naturligt fri for gluten. Problemet opstår, hvis du skal lave retter, hvori gluten på en eller anden måde indgår: Sovse, farsretter, pastaretter eller pizza.

Når det gælder sovse, kan du jævne med majssstivelse, f.eks. Maizena eller en af de glutenfri melblandinger. I stedet for at bruge hvedemel, havregryn eller rasp i farsretter, kan du bruge hjemmelavet rasp af dit glutenfri brød. Du kan også bruge kartoffelmel, majsstivelse eller en glutenfri melblanding.

Du kan købe glutenfri pasta i flere større dagligvareforretninger. Pizza kan du lave selv af glutenfri melblanding.

Når du spiser ude

Spiser du ude, er det en god idé at spørge, inden du bestiller bord, om restauranten serverer glutenfri mad. Ofte er det sovsen, dressingen eller desserten, der er det største problem. Men er du åben omkring din gluten-intolerance, er restauranterne som regel meget hjælpsomme. Du kan evt. madbringe dit eget glutenfri brød.

Skal du besøge venner eller familie, er det rarest for alle parter, hvis du fortæller, hvad du kan spise. På den måde har din vært mulighed for at planlægge dit besøg. Men igen – husk brødet for alle tilfældes skyld. De fleste har ost og pålæg i køleskabet.

Besøg Dansk Cøliaki Forenings hjemmeside