Diabetes kort fortalt

Herunder finder du to tekster om diabetes. En helt kort og en, der er lidt længere. Du er velkommen til at benytte teksterne med Diabetesforeningen som kilde.

Tekst 1:

Helt kort om diabetes

Ved udgangen af 2012 havde 320.545 danskere diagnosen diabetes. Heraf har 80% diabetes 2, 10% diabetes 1 og 10% diabetes 1½. Antallet er i stor stigning. Årsagen til stigningen blandt personer med diabetes 1 er stadig et mysterium, mens diabetes 2 til dels er arvelig, men ofte udløses af usund livsstil som fysisk inaktivitet og usunde madvaner.

Desuden skønnes det, at omkring 200.000 danskere går rundt med diabetes 2 uden at vide det. Op mod 750.000 danskere skønnes at have prædiabetes (forstadier til diabetes 2), og af disse vil 30-40% udvikle diabetes 2 inden for 3,5 år.

Kilde: Diabetesforeningen

Tekst 2:

Om diabetes

I Danmark har knap 320.545 personer diagnosen diabetes. Det svarer til godt 5,7% af befolkningen. Antallet af diabetikere er fordoblet på 10 år. Der findes to hovedgrupper af diabetes - type 1 og 2.

Diabetes 1

Diabetes 1 bliver som regel diagnosticeret, når man er barn eller teenager. Forskerne ved ikke, hvad der udløser diabetes 1, og sygdommen kan derfor heller ikke forebygges eller helbredes.

Ved diabetes 1 ophører insulinproduktionen i kroppen fuldstændig. Det skyldes, at kroppens eget immunforsvar dræber de celler, som producerer insulin. Blodsukkeret skal derfor reguleres med flere daglige insulininjektioner eller med insulinpumpe.

Ca. 30.000 danskere har diabetes 1 og udgør dermed ca. 10% af diabetikerne herhjemme.

Diabetes 2

Diabetes 2 rammer primært voksne. Sygdommen kan være arvelig, men udløses i mange tilfælde af usund livsstil som fysisk inaktivitet og usunde madvaner. Diabetes 2 kan derfor i en vis grad forebygges.

Diabetes 2 mister kroppen gradvist evnen til at optage insulin og/eller producerer ikke tilstrækkeligt insulin. Diabetes 2 behandles med livsstilsændringer samt piller eller injektioner, der øger insulinoptagelsen eller insulinproduktionen. Efter 10 til 15 år med sygdommen vil omkring 50% få insulin.

Knap 290.000 danskere har diabetes 2 (inkl. diabetes 1½) og udgør dermed langt den største gruppe af diabetikere herhjemme. Dertil kommer ca. 200.000 danskere, der går rundt med en uopdaget diabetes 2. Det skønnes, at ca. 750.000 har forstadier til diabetes 2 (prædiabetes). 30-40% af prædiabetikere udvikler diabetes 2 inden for 3,5 år.

Kilde: Diabetesforeningen

Senest opdateret: