Får du grøntsager nok? Og er det de rigtige grøntsager?

Selv om anbefalingerne siger, at vi skal spise 600 g frugt og grønt om dagen, så kan det være svært at leve op til. I dette tema finder du gode råd til, hvordan du får flere grove grøntsager ind i kosten med udgangspunkt i forskningsprojektet MaxVeg.

Grøntsagsprojektet MaxVeg

I Diabetesforeningens medlemsblad (2012) præsenterede vi grøntsagsprojektet MaxVeg, hvor personer med type 2-diabetes spiste 500 g grove grøntsager om dagen i en forsøgsperiode på 12 uger.

Resulaterne efter forsørgsperioden var markante. Forsørgspersonerne oplevede mere energi, vægttab og normale blodsukre.

Læs om forsøget MaxVeg i Diabetes

Efterfølgende har mange af bladets læsere henvendt sig med ønsket om at få opskrifterne fra projektet.

Derfor har Diabetesforeningens diætister udarbejdet dette tema om de grove grøntsager, hvor du finder information om projektet og en række opskrifter sprængfyldt med grøntsager.

Hvordan får jeg flere grøntsager ind i kosten?

  • Sørg for at få grøntsager i alle måltider og mellemmåltider.
  • Tænk på grøntsagerne som hovedbestanddelen i måltidet og f.eks. kød og kartofler som tilbehør.
  • Planlæg måltider f.eks. med en ugeplan.
  • Variér mellem f.eks. rå salater, supper, lynstegte, ovnbagte og stuvede grøntsager, kompotter, syltede grøntsager og marmelader.
  • Gør det nemt – f.eks. kan en rest af hvidkålssalaten fra aftensmaden også bruges til frokost dagen efter.
  • Tag hensyn til hvordan grøntsagerne opbevares, så de holder sig bedst. Frys ned, hvis muligt.

Grøntsagerne i projektet

I forsøget var udvalget af grøntsager ret begrænset, da grøntsagerne i den ene gruppe skulle have særligt højt indhold af en række bioaktive stoffer, der typisk smager bittert. Det vil sige, at det var specielt dyrkede grøntsager, som forsøgsdeltagerne fik udleveret hver uge. (OBS: Du kan ikke købe disse grøntsager).

Grove -Grøntsager2

Den anden grøntsagsgruppe fik samme slags grøntsager, men almindelige sorter.

Grøntsagerne var

  • spidskål
  • hvidkål
  • grønkål
  • knoldselleri
  • gulerødder (indimellem farvede gulerødder)
  • rødbeder
  • rødkål (som bonusgrøntsager i små mængder)

Lav din egen madplan – med udgangspunkt i MaxVeg

For at gøre det lettere for forsøgsdeltagerne at få spist de mange grøntsager, udarbejdede vi hver uge en madplan med forslag til dagens måltider.

Se et eksempel på en madplan

Om opskrifterne til grøntsagsprojektet

Opskrifterne fra Maxveg er en blanding af nye og eksisterende opskrifter fra Diabetesforeningens kogebøger og tidligere medlemsblade. Disse er suppleret med opskrifter udarbejdet af kok Per Mandrup.

Alle opskrifterne er justeret, så mængden af grøntsager er mindst 500 g om dagen. Det vil sige, at der typisk vil være flere grøntsager pr. person i Maxveg-opskrifterne end i den oprindelige opskrift.

Du kan se opskrifterne her: