Salat i glas

Savner du et alternativ til rugbrødsmadderne i madpakken? Eller er du træt af, at den blandede salat, du har med hjemmefra, er lidt "sjasket", når du endelig når frokost og skal spise den? 

Billede mangler

Ved at bygge salaten op i lag, bevarer du alle ingredienserne friske og sprøde.

Her kan du se, hvordan salaten er bygget op med dressing i bunden. Herefter hvedekerner, broccoli, hvidkål, rødløg, laks og granatæblekerner. 

Her viser vi dig, hvordan du kan bygge din salat op i et glas, så den stadig er frisk og lækker, når du skal spise den.

Sundt og mættende alternativ

Frokostsalaten er et mættende og sundt alternativ til rugbrødsmadderne, hvis du bygger den op af:

Kulhydrat: Pasta ris eller bulgur
Protein: Kylling, fisk eller bælgfrugter
Grøntsager: Gerne både hårde og bløde.

Afslut eventuelt med lidt sprødt og knasende, som for eksempel nødder. 

Skal det gå lidt hurtigt, kan du brue rester fra aftensmaden.

Sådan gør du

Lav din salat i et glas eller anden beholder, du kan lukke tæt til. Så er den nem at tage med, uden du har salat i hele tasken. 

Når du bygger din salat op i nedenstående rækkefølge, kan du lave den klar om aftenen, uden at den bliver "sjasket" til næste dag: 

  • Dressing, marinade, pesto, humus eller anden dyppelse
  • Kogt pasta, ris, bulgur, couscous, kerner m.m. Vælg fuldkornsprodukter. Kogte kartofler er også gode
  • Grove grøntsager, rå eller tilberedte
  • Fjerkræ, fisk, kød, æg, ost eller bælgfrugter. Vælg kød og fjerkræ med højst 10 % fedt og ost med højst 17 % fedt
  • Bløde grøntsager og/eller salat
  • Evt. frugt
  • Evt. drys - for eksempel fuldkornscroutoner, nødder, kerner, frø og lignende 

Se i denne video, hvordan du kan bygge din salat i et glas:

Læs mere om gode madpakker i vores madpakketema

Nedenfor får du tre lækre opskrifter på salat i lag, og fem andre frokostsalater, som også kan bygges op i lag. 

Du kan finde flere opskrifter på lækre frokostsalater på Diabetesforeningens hjemmeside.