BLIV MEDLEM

Coronamotion

Her finder du inspiration til motions- og træningsprogrammer, du kan lave hjemme.

Motion er godt for alle, og særlig godt for mennesker med diabetes. Fysisk aktivitet styrker nemlig insulinfølsomheden, så sukkeret nemmere optages i kroppen – og så øges det psykiske og fysiske velvære (du kan læse mere om fordelene ved fysisk aktivitet for type 2-diabetes her og for type 1-diabetes her).

I forbindelse med coronakrisen har mange af os oplevet, at det er sin sag at holde fast i gode vaner med fysisk aktivitet, når fællesskabet pga. social isolation bliver sværere at opsøge. Derfor har vi samlet en række gode hjemme-motionsforslag på denne side. Øverst på siden finder du aktivitetsplaner til download og videoer af styrketræningen fra planerne. Længere nede har vi samlet links til egne og andres gode inspirationskilder til motion.

God fornøjelse med træningen!

Livetræning på Facebook

Diabetesforeningen og Center for Aktiv Sundhed har lavet en række hjemmetræninger på Facebook. Vi har optaget dem alle og lagt dem på nedenstående link, så du kan tilgå dem direkte fra vores hjemmeside. 

Se videoer med hjemmetræninger fra Facebook

Aktivitetsplaner

I samarbejde med TrygFondens Center for Aktiv Sundhed har vi lavet to ugeplaner til dig, der gerne vil i gang med motionen, på trods af at træningscentre og sociale aktiviteter er lukket ned. Nedenfor finder du planerne som pdf efterfulgt af videoer, der viser øvelserne til styrketræning.

Aktivitetsplan for uge 1-2

Til aktivitetsplanen for uge 1 og 2 er der lavet videoer med øvelserne fra planen i tre sværhedsgrader. Mellem-graden indeholder øvelserne vist i planen.

Hent aktivitetsplan for uge 1-2 (pdf)


Styrketræning fra Center for Aktiv Sundhed - mellem

Styrketræning fra Center for Aktiv Sundhed - let

Styrketræning fra Center for Aktiv Sundhed - hård

Aktivitetsplan for uge 3-4-5

Til aktivitetsplanen for uge 3, 4 og 5 er der lavet en samlet video med øvelserne fra planen. 

Hent aktivitetsplanen for uge 3-4-5 (pdf)


Styrketræningsprogram for uge 3-4-5

Intervalgang til kredsløbstræningen

Inspiration til motion

Der er mange aktører, der tilbyder god inspiration til motion i disse dage. Her har vi samlet et udpluk, som du måske også kan få glæde af:

Aktivitetsplanerne er udarbejdet i samarbejde med Trygfondens Center For Aktiv Sundhed.

Aktivsundhed _logo _short

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes