MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Søvnmangel kan give diabetes 2

04. juli 2013 Tilbage

Sover du for lidt i hverdagene? Så skal du være ekstra opmærksom på at indhente dit søvnunderskud i weekenden, hvis du vil reducere din risiko for diabetes 2. Det viser en ny undersøgelse. Mennesker, der altid sover mindre end syv timer, har markant højere risiko for at få diabetes 2, siger Diabetesforeningens forskningschef.

Mand Gaber Kontor

Ekstra søvn i weekenden kan rette op på ugens søvnunderskud i forhold til at øge risikoen for diabetes 2. Modelfoto.

Hverdagene halser af sted med job, børn, fritidsinteresser og travlhed. Det kender mange voksne, som klarer udfordringerne ved at sove lidt mindre end man egentlig har behov for. Men pas på, for søvnmangel forstyrrer dramatisk kroppens evne til at styre blodsukkeret og forøger risikoen for at udvikle diabetes 2.

10 timers søvn i weekenden retter op på underskud

Nu viser et nyt videnskabeligt forsøg, at der er håb for dem, der får sovet for lidt i hverdagene: Hvis man til gengæld får sovet igennem i weekenden, retter kroppen hurtigt op på en faldende insulinresistens, så kroppen kan udnytte hormonet insulin optimalt.

Studiet fra Los Angeles Biomedical Research Institute, er endnu ikke publiceret, men blev for nylig offentliggjort på en videnskabelig kongres i USA. Forskerne testede 19 voksne mænd, der alle i mindst seks måneder sov i gennemsnit 6,2 timer hver nat i hverdagene. I et søvnlaboratorium i weekenden fik mændene lov til at sove i enten seks eller ti timer tre nætter i træk. Efterfølgende viste blodprøver, at mændene, som fik ti timers søvn tre nætter i træk, havde en markant bedre evne til at udnytte insulin.

Søvn en overset risikofaktor

Forskningschef Malene Bagger fra Diabetesforeningen mener, at søvn er en lidt overset risikofaktor i forhold til sundhed og i særdeleshed i forhold til udviklingen af diabetes 2:

-Det er veldokumenteret, at mennesker, der sover for lidt, har en markant højere risiko for at udvikle diabetes 2. Risikoen er markant højere, hvis man sover mindre end syv timer hver nat. Derfor er det nye studie gode nyheder for de mange voksne, som føler, de har for travlt til at sove nok i hverdagene, siger Malene Bagger:

-Det gode råd er simpelthen, at man i det mindste skal sørge for at få sovet ud i weekenden. Ellers risikerer man for alvor at pådrage sig en diabetes 2, siger hun.

Folk sover mindre i dag

Generelt har adskillige undersøgelser vist, at moderne, voksne mennesker sover langt mindre end før i tiden. Men søvn er en fysiologisk nødvendighed for alle levende væsner, så man skal tage sit søvnbehov alvorligt, mener Malene Bagger:

-Mange fokuserer på deres kost og på at få motion nok for at være sunde, men man må ikke glemme sin nattesøvn, siger hun.

Det er svært at sige præcist hvor lang tid, man skal sove hver nat, men de fleste mennesker har bedst af syv til otte timers søvn.

Af journalist Michael Korsbæk

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes