Børn med diabetes klarer sig fint i skolen

Danske børn med type 1-diabetes klarer sig i gennemsnit nøjagtig lige så godt i folkeskolen som deres klassekammerater. Det viser det hidtil største studie af, hvordan børn med diabetes præsterer fagligt sammenlignet med deres venner uden diabetes.

Skolebørn
12. februar 2019 | Af Michael Korsbæk mk@diabetes.dk

En gennemgang af testresultater i læsning og matematik fra over 630.000 danske skoleelever slår fast: Børn med diabetes er lige så fagligt dygtige som deres raske skolekammerater.

Det viser et nyt dansk studie, der netop er offentliggjort i det anerkendte amerikanske lægetidsskrift JAMA (Journal of the American Medical Association).

- Det er positivt og måske også lidt overraskende, fordi det nok har været antagelsen, at de følgevirkninger, som både for højt og for lavt blodsukker kan medføre, også påvirker børns kognitive færdigheder og indlæring, siger Niels Skipper, sundhedsøkonom på Institut for Økonomi på Aarhus BBS ved Aarhus Universitet, der har stået i spidsen for studiet.

Mange forældre utrygge


Efter Niels Skippers datter selv som fire-årig fik konstateret type 1-diabetes, kastede han sig over at undersøge sygdommens socio-økonomiske aspekter, og det fik han sidste år bevilget mere end fire millioner kroner til.

Studiet er opløftende for de mange forældre til børn med type 1-diabetes, der kan have bekymringer for sygdommens konsekvenser:

- Det er et positivt resultat, som kan give mange forældre til børn med type 1-diabetes en større tryghed. Det er dog værd at minde om, at der er mange andre udfordringer ved at have diabetes og gå i skole end det faglige, og det får vi fortsat mange henvendelser om fra forældre, der ikke er fuldt trygge ved skolens støtte, siger senior faglig rådgiver Anne-Marie K. Wegener fra Diabetesforeningen, der betegner undersøgelsen som omfattende og solid.

Flere studier på vej


Diabetesforeningen arbejder på, at forholdene for skolebørn med type 1-diabetes skal forbedres blandt andet ved, at der stilles krav til skoler om at have en kontaktperson for børn med kroniske sygdomme.

Undersøgelsens resultater baserer sig på en gennemgang af de nationale test for skoleelever i 2., 3., 4., 6. og 8. klasse. Godt 2.000 af de mere end 630.000 skoleelever havde type 1-diabetes.

Sundhedsøkonom Niels Skipper fortsætter sine undersøgelser de kommende år. De næste studier kigger mere detaljeret på ulighed i behandlingen af type 1-diabetes i forhold til familiernes socio-økonomiske forhold.

Læs mere

Den videnskabelige artikel (på engelsk)

Om børn med diabetes i skoler og institutioner