MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Insulinchok

Insulinchok

Får dit barn insulinchok, vil dit barn blive bevidstløs og få kortvarige krampetilfælde. Insulinchok sker sjældent, og kramperne er normalt ikke farlige, men kan være meget ubehagelige og foruroligende for dem, der oplever det.

Insulinchok – hvad gør jeg?

Hvis dit barn får et insulinchok, skal du gøre følgende:

  • læg dit barn i aflåst sideleje, så dit barn har frie luftveje, hvis han/hun kaster op
  • ring 112, så dit barn hurtigt får behandling
  • giv glukagon, hvis du har lært hvordan

Put aldrig noget i munden på dit barn, før dit barn er helt klar, da han/hun kan fejlsynke. Kan dit barn række tunge, kan det også synke, dvs. drikke eller spise noget.

Det er vigtigt, at I finder årsagen til det meget lave blodsukker. Kig altid insulindoseringerne igennem for at se, om der er givet for store doser samt, hvornår insulinen er taget i forhold til mad og kulhydratmængde. Nogle gange er der en åbenlys forklaring, andre gange kan det være svært at udlede årsagen. Tal med dit barns behandlere om episoden, og aftalt hvordan I skal gøre fremover med insulinmængde.

Indsprøjtning af glucagon

Insulinchok behandles ved, at der sprøjtes glukagon ind i musklen (der ligger en vejledning i æsken med glukagon). Denne behandling bør altid følges op med indtagelse af langsomt optagelige kulhydrater (f.eks. rugbrød). Ellers risikerer dit barn endnu et insulintilfælde. 

Glukagon virker på den måde, at leverens sukkerdepoter tømmes ud i blodbanen. Blodsukkeret stiger kraftigt herefter, og kan give ubehag, f.eks. i form af kvalme. Når der er givet glukagon, skal sukkerdepoterne fyldes op igen, da der ellers er risiko for endnu et insulinchok. Det betyder, at dit barn skal indtage sukkerholdige drikke og spise ekstra mad, gerne langsomme kulhydrater, så blodsukkeret ikke falder igen. Kontroller blodsukker hyppigt umiddelbart efter, og følg blodsukkerværdierne det næste døgn.

Vær opmærksom på, at dit barn efter et insulintilfælde, dvs. svært hypoglykæmitilfælde (kræver hjælp af anden person), har fem til ti gange øget risiko for nyt insulintilfælde (hypoglykæmitilfælde) inden for det næste døgn.

Instruer andre

Glukagon (handelsnavn GlucaGen) kan købes i sæt med glukagon, sprøjte og brugsanvisning. Du kan kun købe glukagon på recept. Det er en god idé, at pårørende, kammeraters forældre, lærere og pædagoger er instrueret i at give glukagon, så de ved, hvad de skal gøre, hvis det bliver nødvendigt.

Kontakt altid dit barns behandlere efter et insulinchok, så I får talt om episoden, og hvad I skal gøre fremover.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes