MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Førstehjælp ved insulinchok

Er barnet bevidstløst?

Meget lavt blodsukker kan føre til insulinchok, hvor barnet eller den unge kan blive bevidstløs og få kortvarige krampetilfælde:

  • Læg barnet eller den unge på siden, så luftvejene er fri
  • Hold øje: Hvordan ser barnet eller den unge ud? Der kan opstå kramper
  • Typisk vågner barnet eller den unge efter et par minutter. Giv lidt juice at drikke, og efterfølgende lidt at spise. 
  • Vær opmærksom på, at barnet eller den unge kan være træt i op til døgn
  • Kommer barnet eller den unge ikke til bevidsthed indenfor ca. 5 minutter? Sprøjt glukagon ind i en muskel (kun hvis du er instrueret i at give denne injektion)
    Bemærk: Hos unge skal du være opmærksom på, at alkohol modvirker effekten af glykagon

Ring 1-1-2, hvis du bliver utryg.

Er barnet vågent/halvvågent og i stand til at synke?

Moderat lavt blodsukker kendes som henholdsvis insulinføling og insulintilfælde:

  • Giv et lille glas frugtjuice/sukkersødet saft eller 3-6 stykker druesukker, honning eller sukker.

Hold øje med blodsukkeret.

  • Hvis blodsukkeret ikke stiger, skal du gentage det ovenstående.
  • Har barnet det bedre efter lidt tid, kan du give en skive brød.

Barnet eller den unge kan opleve samme symptomer som ovenfor, hvis blodsukkeret fx falder meget hurtigt. Mål blodsukkeret, hvis du er i tvivl.

Kontakt altid din behandler efter et insulinchok, så I får talt om episoden, og om hvad du skal gøre fremover.

Læs mere om lavt blodsukker, insulinchok, insulinføling, insulintilfælde og glukagon

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes