MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Leg, sport og bevægelse

Det er en balance at være fysisk aktiv, samtidig med at I skal forholde jer til – og regulere barnets blodsukker.

Der er en række forholdsregler, der kan være gode, når man er fysisk aktiv og har diabetes.

Påvirkningen af dit barns blodsukker afhænger af en række faktorer, og kan variere fra person til person. Der kan derfor ikke gives nogle faste retningslinjer for, hvordan I sammen kan regulere dit barns blodsukker. I må prøve jer frem og måle dit barns blodsukker både før, under og efter den fysiske aktivitet, mens I opbygger erfaring med, hvordan dit barns krop reagerer på motion, da fysisk aktivitet øger kroppens insulinfølsomhed.

Hos børn kan mængden af sport og bevægelse variere meget, fordi deres leg er impulsiv. Specielt små børns aktivitet er svær at forudsige. Fysisk aktivitet er al bevægelse – lige fra at cykle i skole, spille fodbold, lege, danse eller tage rulleskøjterne på over til købmanden.

Når dit barn har type 1-diabetes, skal du være opmærksom på, at når dit barn bevæger sig, har dets krop ikke brug for så meget insulin, som når det hviler. Selvom dit barn har diabetes, kan han/hun sagtens dyrke alle former for sport, så længe I begge er opmærksomme på, at kroppen så har brug for mindre insulin og mere mad.

Hvordan opnår vi en god regulering, imens mit barn er fysisk aktiv?

Det kan være en god ide at skrive ned, hvad der sker, når dit barn f.eks. går til fodbold en gang om ugen. Du kan f.eks. notere, hvornår dit barn spillede, hvor meget dit barn spillede, hvor meget insulin han/hun fik, og hvor meget ekstra mad han/hun spiste.

Erfaringerne kan du bruge næste gang, dit barn skal af sted. Både hvad der gik godt, og hvad der måske skal gøre anderledes. Ved at være opmærksom får dit barn en god regulering.

Derudover kan det være en god ide, hvis dit barn spiser mad med højt fiberindhold 1-2 timer før en ekstraordinær fysisk aktivitet. Det vil mindske behovet for hurtigvirkende sukkerarter. Ved langvarig hård motion er det også vigtigt at spise ekstra undervejs. F.eks. druesukker, søde drikke eller chokolade.

Hvilke sportsgrene kan børn med diabetes dyrke?

Umiddelbart er ingen sportsgrene udelukket for børn med diabetes. Sportsgrene med gode muligheder for at holde blodsukkeret stabilt er: cykling, jogging, dans, gymnastik og løb.

Nogle sportsgrene har dog sine begrænsninger. F.eks. kan dit barn godt snorkle, men det er en aktivitet, hvor dit barn bruger meget energi. Dit barn må også gerne gå til boksetræning, men bokseforbundet tillader ikke, at personer med diabetes deltager i kampe.

Motion sammen med andre?

I skolen og i sportsklubber dyrker dit barn motion sammen med andre. I den sammenhæng vil dit barn ofte være den eneste med det ekstra problem, hvor der skal tage hensyn til, hvordan blodsukkeret svinger.

Det kan være lærerigt for dit barn, hvis det har mulighed for at dyrke sport med andre, som også har diabetes, da dit barn bliver nødt til at øve sig i, hvordan diabetes bedst håndteres. Ved at se, hvordan andre gør, kan dit barn få endnu større viden om, hvordan diabetes kan reagere ved sport. På den måde kan dit barn selv blive god til regulere sit blodsukker.

Diabetesteamet på børneambulatorierne arrangerer sammen med Børnefamiliegrupperne ture eller motionsdage for børn og unge med diabetes, hvor fysisk aktivitet er i centrum. Ved disse arrangementer deltager ofte både sygeplejersker og læger, så dit barn kan få hjælp og vejledning undervejs, samtidig med at han/hun får en sjov og lærerig dag.

Fordele ved fysisk aktivitet

  • Sænker dit barns blodsukker midlertidigt
  • Giver øget velvære, både fysisk og psykisk
  • Øger virkningen af dit barns insulin
  • Gør det lettere at tabe sig
  • Modvirker stress, depression og angst
  • Opbygger og bevarer musklerne
  • Styrker knoglerne
  • Giver bedre søvn

Gode råd

  • Mål blodsukkeret før en aktivitet, og giv måske også dit barn lidt at spise.
  • Hav altid druesukker eller søde drikke med samt ekstra mad eller frugt, når dit barn er fysisk aktivt.
  • Sørg for, at de tilstedeværende ved, at dit barn har diabetes, så de kan hjælpe, når du ikke er der.
  • Fortæl de andre tilstedeværende, hvordan de kan hjælpe.
  • Forklar, hvordan lavt blodsukker kommer til udtryk.
  • Lav en liste over, hvordan dit barn plejer at reagere.
  • Fortæl, hvor dit barn opbevarer de søde drikke og druesukker.
  • Fortæl, at hvis dit barn er bevidstløs, må han/hun ikke få noget at drikke (den tilstedeværende skal i stedet ringe 112).
  • Hvis nogen kan give glucagon, skal de vide, hvor det er.
  • Medbring legitimation, som viser, at dit barn har diabetes.

Læs mere

Fysisk aktivitet og blodsukker

Fyisisk aktivitet og insulin

Sundshedsstyrelsens anbefalinger for 5-17 årige

Kickstart!

Sejren er endnu federe, når man har diabetes, fortæller 17-årige Jens Brinck, der fem år i træk er blevet kåret som danmarksmester i kickboxing.
Læs mere om Jens

"Vores sportstasker er fyldt med hurtige kulhydrater"

Alexander på 15 år og Jonas på 16 år er på talentholdet i badminton.
Læs mere om Alexander og Jonas

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes