MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Mad og drikke

Børn og unge skal bruge meget energi til at vokse i højde og tage på i vægt, bevæge og udvikle sig. Når dit barn ikke selv producerer insulin, skal ikke ændre på den mad I spiser, men sørge for at give insulin til de kulhydrater, der er i maden.

Madens indhold er vigtig i forhold til et godt reguleret blodsukker. Foto: Martin Dam Kristensen.

Når dit barn har diabetes, er det vigtigt at vide noget om kulhydrater, fordi det er mængden af kulhydrater der afgør, hvor meget insulin der skal gives til maden. 

Hent vores app til kulhydrattælling

Hvordan virker kulhydrater på kroppen? 

 Kulhydrater

Tekst og grafik: Rie Jerichow

Download grafikken "Sådan virker kulhydrater på din krop"

Tre typer kulhydrater

Kulhydrater kan inddeles i tre typer: sukkerarter, stivelse og kostfibre. Eksempler på, hvor kulhydrater forekommer:

  • Sukkerarter findes især i: sukkersødede drikke, slik, cornflakes, mælkeprodukter og frugt.
  • Stivelse findes især i: kartofler, ris, pasta, rugbrød, franskbrød og gryn.
  • Kostfibre findes især i: havregryn, rugbrød, grove grøntsager og tørrede bælgfrugter, som ærter, bønner og linser.

Kulhydrat nedbrydes i tarmsystemet til glukose, som optages i blodet. Insulin styrer omsætningen af kulhydrat og sørger for, at glukosen kan komme ind i cellerne, så der kan dannes energi. Kulhydrat er dermed en vigtig energikilde for kroppen.

For voksne og børn over 2 år bør 45-60 % af det samlede energiindtag komme fra kulhydrater (1).

  • 1 g kulhydrat = 17 kJ / 4 kcal
  • 1 g kostfiber = 8 kJ / 2 kcal

Du finder især kulhydrater i brød, mel, gryn, fuldkornspasta, -ris, kartofler, tørrede bælgfrugter, som ærter og bønner, mælk, frugt, sukker og grøntsager.

Simple og sammensatte kulhydrater

Kulhydrater inddeles i simple og sammensatte kulhydrater. De sammensatte kulhydrater deles igen op i stivelse og kostfibre.

Kulhydrater

Simple kulhydrater

Sammensatte kulhydrater

 

Stivelse

Kostfibre

Druesukker (glukose)

Frugtsukker

Mælkesukker (laktose)

Sukker

Brød

Kartofler

Ris

Pasta

Gryn

Rugbrød

Grove grøntsager

Frugt

Tørrede bælgfrugter

 

Grøntsager

Dit barn må få lige de grøntsager, han eller hun har lyst til. Mange grøntsager indeholder kulhydrater, men nogle gør. Det gælder for eksempel majs, kartofler, ærter og kikærter. Her skal du give insulin til.

Frugt og bær

Frugt og bær har et højt indhold af kulhydrater i form af frugtsukker. Indholdet af kulhydrater varierer meget i de forskellige frugter. Herunder kan du se, hvor meget frugt der svarer til ca. 10 g kulhydrater.

  • Appelsin, grapefrugt: 125 g( ½-1 stk.)
  • Clementin, mandarin, lime: 125 g (2-3 stk.)
  • Blomme: 125 g (4-7 stk.)
  • Abrikos, frisk: 125 g (3-4 stk.)
  • Æble, pære, fersken, nektarin: 100 g (1 stk.)
  • Kiwi: 100 g (1-2 stk.)
  • Banan: 50 g (½ stk.)
  • Jordbær, hindbær, brombær, ribs, stikkelsbær: 150 g
  • Solbær, blåbær: 100 g
  • Kirsebær, hyldebær, hyben og tranebær: 75 g
  • Ananas, frisk og i egen saft: 75 g (2 ringe)
  • Vindruer: 75 g (10-15 stk.)
  • Vandmelon, Cantaloupe melon: 125 g
  • Melon (honning, net): 200 g
  • Tørrede dadler, figner, rosiner og frugtpålæg: 15 g
  • Tørrede abrikoser og svesker: 20 g (3-4 stk.)

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes