MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Frugt og grønt

Grøntsager

Dit barn må få lige de grøntsager, han/hun har lyst til, uden at blodsukkeret bliver påvirket af det. Hvis blodsukkeret er for højt og dit barn er sulten, kan dit barn altså roligt spise grøntsager, uden at blodsukkeret vil stige yderligere. Det gælder dog ikke for majs og kartofler.

Grøntsager indeholder kostfibre i forskellige mængder. For at få en positiv virkning på blodsukkeret, er det bedst at spise grønsager, som indeholder mange vandopløselige kostfibre, fordi det giver blodsukkeret en jævn stigning. Grøntsager med vandopløselige kostfibre kaldes også ”grove grøntsager”. Det drejer sig bl.a. om ærter, broccoli, kål, gulerødder, bønner, selleri, løg og porre.

Grøntsager uden ret mange vandopløselige kostfibre kaldes derimod ”de fine grøntsager”. De fine grøntsager indeholder mest vand og har ikke nogen særlig indflydelse på blodsukkeret. De fine grøntsager er bl.a. salat, agurk, tomat, peberfrugt, asparges og radiser.

Frugt og bær

Frugt og bær har et højt indhold af kulhydrater i form af frugtsukker. Frugt må gerne indgå i flere måltider om dagen. Vær dog opmærksom på, at små børn ikke har behov for lige så meget frugt, som større børn har.

Indholdet af kulhydrater varierer meget i de forskellige frugter. Herunder kan du se, hvor meget frugt dit barn må spise for at få, hvad der svarer til ca. 10 g kulhydrater.

  • Appelsin, grapefrugt: 125 g( ½-1 stk.)
  • Clementin, mandarin, lime: 125 g (2-3 stk.)
  • Blomme: 125 g (4-7 stk.)
  • Abrikos, frisk: 125 g (3-4 stk.)
  • Æble, pære, fersken, nektarin: 100 g (1 stk.)
  • Kiwi: 100 g (1-2 stk.)
  • Banan: 50 g (½ stk.)
  • Jordbær, hindbær, brombær, ribs, stikkelsbær: 150 g
  • Solbær, blåbær: 100 g
  • Kirsebær, hyldebær, hyben og tranebær: 75 g
  • Ananas, frisk og i egen saft: 75 g (2 ringe)
  • Vindruer: 75 g (10-15 stk.)
  • Vandmelon, Cantaloupe melon: 125 g
  • Melon (honning, net): 200 g
  • Tørrede dadler, figner, rosiner og frugtpålæg: 15 g
  • Tørrede abrikoser og svesker: 20 g (3-4 stk.)

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes