MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Angst for lavt blodsukker (hypoglykæmi)

Er du bange for at få lavt blodsukker? Så er du ikke alene. Flere undersøgelser viser, at angst for lavt blodsukker er hverdag for rigtig mange mennesker med diabetes og deres pårørende(1).

Øget risiko

Mennesker med angst for hypoglykæmi har en øget risiko for at udvikle andre former for angst. Det kan være for eksempel være socialangst, panikangst eller andre angstformer. Du bør derfor søge hjælp, så din angst ikke bliver forværret.

Kilde: Johansen CB, Mose AH. "Et bedre liv med diabetes" 2013.

Har du angst for lavt blodsukker, kan det få betydning for din egenomsorg. Mange vælger nemlig bevidst at fastholde et for højt blodsukker, hvilket på lang sigt kan føre til en forringet diabetesregulation.   

Lader du bevidst dit blodsukker ligge højt, får du ikke arbejdet med angsten. Det høje blodsukker bekræfter dine tanker om, at et lavere blodsukker ville have ført en katastrofe med sig. Men det er jo ikke sikkert, at det er virkeligheden. Du er nødt til at prøve det af, ellers kan din angst vokse, hvis du giver efter for den.

Har du angst for lavt blodsukker, og påvirker det dig i sådan en grad, at din livskvalitet, egenomsorg og diabetesregulation forringes, bør du søge hjælp. Dine behandlere vil i samarbejde med dig foretage et realitetstjek af din angst og tale med dig om, at du hen ad vejen gradvist skal reducere dine blodsukre til et passende og hensigtsmæssigt niveau.

Overdrevent mange blodsukkermålinger

For nogle kan angsten komme til udtryk ved adskillige blodsukkermålinger i døgnet– helt op til 30 målinger. For mange blodsukkermålinger kan gøre det svært for dig at overskue og regulere din diabetes optimalt.

De mange målinger kan også være invaliderende for dine øvrige gøremål og dit sociale liv, fordi det kan være svært at koncentrere sig om andet end blodsukkermålinger og angsten. Endelig kan de mange blodsukkermålinger være med til at få dig overbevidst om, at den eneste grund til du ikke får insulinchok, er netop, fordi du konstant overvåger din diabetes.

Jo alvorligere tilfælde af hypoglykæmi du har været udsat for, jo større er angsten måske for, at det kan ske igen. Du kan dog sagtens have angst for hypoglykæmi uden reelt at have haft et for lavt blodsukker.

Find årsagen til det lave blodsukker

Har du haft et tilfælde af lavt blodsukker, kan det give ro og en følelse af kontrol at finde frem til, hvad der ligger til grund. En god øvelse kan være at skrive det seneste døgn ned på papir – alt hvad der omhandler blodsukkermålinger, mad, insulin og fysisk aktivitet. Det er ofte i detaljen, at forklaringen ligger.

Har du spist det samme, som du plejer? Har du rørt dig mere, end du plejer? Har du ændret din injektionsteknik? Har du eventuelt infiltrater/puder? Det kan være en god ide, at du får din behandler til at tjekke det, da det ofte er lidt svært at gøre selv.

Det er dog langt fra altid, at du kan finde frem til grunden. I de situationer kan det være en fordel at arbejde med at acceptere, at du ikke har 100 % kontrol over din diabetes.

Søg hjælp

Har du angst for hypoglykæmi, som forringer din livskvalitet og/eller din egenomsorg og diabetesregulering, skal du i første omgang søge hjælp hos dine diabetesbehandlere.

Behandlingen vil i mange tilfælde bestå af eksponering. Dvs. at du trin for trin skal realitetstjekke og udfordre din angst. Der er flere udfordringer ved at behandle angst for hypoglykæmi, end der er ved andre typer af angst.

Har du angst for edderkopper, vil du prøve at overbevise dig selv om, at edderkoppen ikke kan gøre dig fortræd. Men når du har diabetes, kan du ikke ignorere dine symptomer på angst (hjertebanken, sveder, ryster, urolig, forvirret og anspændt), fordi de samtidig kan være symptomer på et lavt blodsukker. Her skal du lære at skelne.

Hvad er jeg reelt bange for?

Nogle føler, at de ikke har fuldstændig styr på kroppen og dens reaktioner, og derfor er de bange for, at de pludseligt står i en situation, hvor de har lavt blodsukker. I mange tilfælde handler angsten og frygten om, at de ikke føler sig i kontrol.

Grav dybere ned

Det kan være en god ide at komme lidt dybere ned i dine tanker. Er du f.eks. bange for at gå i insulinchok, så prøv at grav lidt mere i dine tanker. Mange vil måske tænke noget i stil med: 
”Bange for at få insulinchok – falde om – gøre andre kede af det/ pinligt for mig - ikke vågne – dø af diabetes.”

Et tilfælde af hypoglykæmi kan opleves som ubehageligt, pinligt, udmattende eller skræmmende. Mange vil måske frygte, at et tilfælde af lavt blodsukker kommer på det værst tænkelige tidspunkt.

Din angst kan blive forstærket, hvis du har svært ved at mærke symptomerne på lavt blodsukker. Har du haft diabetes igennem mange år, er det ikke sikkert, at du kan mærke, når du får et lavt blodsukker. Din krop ”ringer ikke med alarmklokkerne”, for eksempel ryster, sveder, hjertebanken, som den gjorde, lige da du fik diabetes. Hvis du har svært ved at mærke symptomer på lavt blodsukker, er det relevant, at du taler med din diabetesbehandler om det, så du kan få den rette hjælp i den forbindelse.

Hvad reagerer min krop på - angst eller for lavt blodsukker?

Det er en god ide at gøre det klart for dig selv, hvad du i realiteten er bange for. Skriv det ned og tag det med til din diabetesbehandler. Det er vigtigt, at du får snakket med en fagperson om, hvad der tynger dig, og hvad angsten gør ved din tilværelse. Din behandler kan være med til at give din angst et realitetstjek og give dig nogle tryghedsskabende handleanvisninger.

De fleste med diabetes er skolet i, hvad de klassiske symptomer på lavt blodsukker er.

Symptomerne på angst og et for lavt blodsukker minder meget om hinanden. For nogle kan det derfor være svært at mærke, om det er et angstanfald eller et for lavt blodsukker, som er grunden til hjertebanken, sved, humørsvingninger eller rysten.

For nogle bliver det en naturlig refleks at spise, når de får hjertebanken, ryster eller sveder - uden at måle deres blodsukker først. Derfor ved de ikke, om det er angsten, eller om det rent faktisk er et lavt blodsukker, som er i spil. Det betyder, at de ender med at spise alt for mange småmåltider i løbet af dagen. Det er derfor vigtigt at måle blodsukker for at skelne mellem angst og lavt blodsukker.

Derfor: Lær din krop og dens symptomer på henholdsvis lavt blodsukker og angst at kende. Kun det lave blodsukker og ikke angsten, skal behandles med hurtigtvirkende kulhydrater.

Læs om lavt blodsukker (hypoglykæmi)

(1) Kilde: Peyrot M, Rubin RR, Lauritzen, Snoek FJ, Matthews DR, Skovlund SE. "Psychosocial problems and barriers to improved diabetes management: results of the Cross-National Diabetes Attitudes, Wishes and Needs (DAWN) Study. Diabet Med 2005.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes