MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Diabetestræthed

Vi kender alle sammen til træthed efter en lang arbejdsdag, hvor sofaen nærmest springer op på ryggen af os, når vi kommer hjem. Følesen af udmattelse, udbrændthed og tom for energi kan ramme os alle. Mange mennesker med diabetes oplever en overvældende træthed, som de ikke rigtig kan forklare eller slippe af med. De kan blot mærke, at trætheden står i vejen for deres motivation til at passe på dem selv og deres diabetes samt leve det liv, som de gerne vil.

Den norske psykolog Jon Haug taler om en særlig diabetes-træthed, nemlig begrebet ’diabetisk slitenhet’. Modsat en normal træthed kan du hverken sove eller hvile dig til en mindre diabetes-træthed. Efter mange år med diabetes sidder trætheden i kroppen, fordi diabetes er en kompliceret sygdom, som kan tære både på krop og sind.

Diabetes-træthed kan ramme alle mennesker med diabetes. Jon Haug forklarer, at trætheden typisk kommer efter mange år med diabetes, og er både af mental, psykologisk og kropslig karakter.

Når du har diabetes, er din krop helt eller delvist holdt op med at producere insulin. Det betyder, at du skal udvikle og etablere et mentalt og manuelt drevet system, som kan sikre, at den rigtige mængde insulin bliver givet på det rigtige tidspunkt – 24 timer i døgnet1.

Gode råd til diabetes-træthed

  • Det er ikke unaturligt at være træt. Indstil dine krav til dig selv/din partner efter, hvor meget trætheden fylder og indret dig efter det.
  • Læg en fast pause ind hver dag, så du hver dag gør noget godt for dig selv – drik en kop kaffe i ro og mag, hør musik, gå en tur eller læs et blad.
  • Tag alvorligt, at du skal have så godt styr på dit blodsukker som muligt. Det vil give dig ny energi.
  • Tal med din behandler om din træthed, så du er sikker på, at du tager de rigtige doser medicin, og at du tager den på det mest optimale tidspunkt.

Et tegn på depression?

Træthed kan også være et symptom på depression. Vær derfor opmærksom på din almene tilstand udover din træthed.

Læs mere om diabetes og depression

Hvorfor er jeg så træt hele tiden?

Der kan være  både  fysiologiske og psykologiske forklaringer på, hvorfor du er træt hele tiden.

Fysiologisk set tærer din diabetes på din krop. Medicin, ændringer i dit blodsukker – høje som lave blodsukre resulterer for eksempel i en øget træthed og ofte også i dårligere humør. Derudover kan manglende fysisk aktivitet også bidrage til din træthed.

Psykologisk set kan det være en belastning at passe din diabetes hver dag. Det kræver et mentalt overskud at få en kronisk sygdom til passe ind med job, familie/venner, rengøring, indkøb, fritidsinteresser osv.

Diabetes kræver omhu, forståelse, planlægning, og opmærksomhed hver dag. Måske bruger du meget energi på uro og bekymring? Al den energi du bruger på planlægning, omhu og bekymring kan være en stor psykologisk belastning, som helt naturligt kan fremkalde træthed.

Der er dermed ikke kun én overvejende grund til din diabetes-træthed. Din træthed kan skyldes mange ting. Det er vigtigt at tage din udmattelse og træthed alvorligt, da en vedvarende træthed kan påvirke din livskvalitet og egenomsorg. 

Hvor får jeg hjælp?

Oplever du en overvældende træthed, som ikke kan forklares på grund af for lidt søvn, for meget arbejde eller pres på andre fronter, bør du søge hjælp hos din behandler.

Diabetesstress kan forekomme i forskellige grader. Nogle har brug for samtaler hos en psykolog eller deres behandler, andre kan bruge deres netværk til at sparre og erfaringsudveksle med.

I første omgang er det vigtigt, at du får sat ord på, hvad der forstyrrer, bekymrer, trætter og udmatter dig. Dernæst kan det være en god ide at snakke med nogen, du føler dig fortrolig og tryg ved.

Hvad kan jeg selv gøre?

Stil dig selv følgende spørgsmål: 

  • Er der helt styr på din medicin?
  • Har du pauser nok, hvor du får ladet op? Ved du, hvordan/hvornår du lader op? Og gør du det nok?
  • Passer du din diabetes tilstrækkeligt? Eller kunne utilstrækkelig egenomsorg være kilden til din træthed?
  • Har du konstant bekymringer og i gang med at løse problemer? Er det muligt at tage et skridt baglæns, og rette dit fokus på nuet i stedet for fremtiden? Lytter du efter din krop og hjerne, når den signalerer, at du er træt? Og tager du en pause?

Det er vigtigt at tage diabetesstress alvorligt, da tilstanden belaster dig unødigt i hverdagen og kan udvikle sig til angst og depression. Derudover er det sværere at yde god egenomsorg, hvis du er belastet.

Risikoberegning

Har du tendens til bekymringer, så kan det være svært at håndtere risikoen for følgesygdomme, mediernes mere eller mindre tilfældige fremstilling af diabetes og andres erfaringer, uden at du bliver berørt og bekymret.

Når uroen og bekymringerne vokser, og du har svært ved at finde ro og balance igen, kan det derfor være en god ide at tage et realitetstjek af din egenomsorg. For mange kan det være en stor hjælp at tale med fagpersoner, som har et direkte kendskab til diabetes og deres sundhedsdata.

Derfor: Kontakt din diabetesbehandler og få en snak omkring, hvad din risiko er for f.eks. følgesygdomme, når du passer din diabetes, som du gør.

Afledningsmanøvre

Det er individuelt, hvor meget uro og bekymring må fylde. Nogle er mere bekymret anlagt end andre, og det vil også gælde omkring deres sygdom.

Det kan være en god ide at lave en afledningsmanøvre, når bekymringerne melder sig. Det kan være at ringe til en god ven, gå en tur, gå i haven eller, hvad du nu slapper af ved.

Afledningsmanøvrer er gode, fordi de tvinger os til at fokusere på nuet.

Derfor: Skriv en liste over, hvilke aktiviteter, der virker som en god afledning for dig, når uro og bekymring bliver for meget. Brug listen, når dine bekymringer tager for meget fokus.

Sæt ord på

Mange med diabetes oplever perioder med frustration. Måske gør du alt, som du plejer, men dit blodsukker svinger alligevel op og ned. Det kan være meget frustrerende at gøre alt, hvad du kan og stadig ikke  have oplevelsen af kontrol.

For mange kan det være en hjælp til  at mindske frustrationsfølelsen, når de får delt deres tanker og erfaringer med andre, som er i samme båd og kender til problemstillingerne. Når du sætter ord på, får du problematikker vendt, som du ellers bare ville gå med alene.

For nogle kan det være svært at finde ud af, hvad det er, der frustrerer. Handler din frustration om din diabetes, eller handler det om andre dele af din tilværelse? Det er vigtigt at få afklaret, hvad du helt præcist er frustreret over, så det er nemmere at handle på.

Dårlig samvittighed

Stort set alle mennesker får dårlig samvittighed i et eller andet omfang – diabetes eller ej. Men har du diabetes, står de mange gode og velmenende råd i kø, for at du kan leve så sundt som muligt.

Tillad dig selv at nyde det usunde engang imellem. Det er de færreste, (hvis der er overhovedet findes nogen), som altid tager det sundeste valg.

Føler du dig træt og udmattet, er det en god ide at overveje, om du kan ændre på noget i hverdagen og dermed få mere energi. Det kan være en god ide at vælge aktiviteter fra, som trætter for meget og opprioritere aktiviteter, der giver dig energi og glæde.

Kilde: 1. Haug J. "Diabetes i kropp og sinn" 2010.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes