MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Rygestop

Der er rigtig mange gode grunde til at stoppe med at ryge for alle rygere. Og der er endnu flere for dig, der har diabetes.

Der er masser af hjælp at finde, hvis du ønsker at stoppe med at ryge.

Diabetes og rygning – en uheldig kombination

Rygning øger risikoen for blodpropper i hjerte og hjerne – endda betydeligt. Når man hertil lægger, at diabetes i sig selv øger risikoen for blodpropper, åreforkalknings-sygdomme og nyresygdom, så tegner der sig en meget uheldig kombination.

Sundhedsstyrelsen oplyser, at:

  • Rygning er årsagen til 24% af alle dødsfald i Danmark
  • Hver anden ryger dør af sin rygning
  • Rygere i gennemsnit dør 8-10 år tid¬ligere end personer, der aldrig har røget
  • Rygere på trods af et kortere liv må forvente flere leveår med langvarig belastende sygdom end personer, der aldrig har røget

Et rygestop starter med ønsket om at stoppe

Et rygestop har en gavnlig effekt på dit helbred både på kort og langt sigt. Der er flere metoder, som du kan bruge, hvis du vil stoppe med at ryge. Det vigtigste er dog, at du reelt ønsker at stoppe – og har viljen til at efterleve dit ønske.

Og så er det værd at bemærke, at en kombination af motivation, nikotintyggegummi, -plaster eller afvænningsmedicin oftere giver succes end ønske og vilje alene.

Lad desuden din læge rådgive dig i planlægningen af dit rygestop.

Gode råd til rygestop

1. Lær dine rygevaner at kende

Du kan sagtens ryge uden overhovedet at tænke over det. Første trin mod at stoppe med at ryge, er derfor at blive klar over, hvorfor og hvornår du ryger.
Brug nogle få dage til at skrive ned, hvornår du tager en cigaret. Vær ekstra opmærksom på de tidspunkter på dagen, hvor du typisk har tændt en cigaret. For mange er det for eksempel, når de har spist eller dyrket sport.
Lav en plan for, hvordan du kan undgå eller takle disse situationer i den første tid efter rygestoppet.

2. Giv dig selv belønninger

Lav en plan for, hvad du vil belønne dig selv med for at lade være med at ryge. Hold fast i belønningerne, så du kan fastholde dit rygestop. Det er vigtigt, at dine belønninger ikke består i mere mad eller søde sager.

3. Søg støtte

At holde op med at ryge er ofte lettere med hjælp fra venner, familie og kolleger. Før du stopper, kan du lave en liste over dine støttepersoner. Fortæl dem, hvordan de bedst kan støtte dig. Bed dem om at være tålmodige, forstående og opmuntrende. At holde op er særligt svært, hvis du lever sammen med en ryger. Kunne I mon begge stoppe, når det nu betyder så meget for dig og din diabetes?
Fortæl rygere i din omgangskreds om din grund til at holde op. Vær sikker på, at de forstår din situation. Og bed dem om ikke at friste dig, når du holder op.

4. Lær at slappe af

Du har måske brugt cigaretterne tidligere for at fjerne spændinger, og når du var stresset. Da rygning ikke er en sund kilde til afspænding, må du finde alternativer, der giver dig glæde og får dig til at føle dig afslappet.

5. Hav sunde snacks klar

Din appetit kan ændre sig, når du holder op med at ryge. Du vil måske få mere lyst til søde sager og bruge spisningen som en erstatning for at ryge. For at undgå at spise meget fedende mad og tage på i vægt, skal du sørge for at have sund mad klar, hvis trangen til noget at spise opstår. Det kan for eksempel være gulerods- eller agurkestænger.

6. Slå trangen med fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet er ikke bare godt for din diabetesregulering. Motion er også med til at regulere din appetit. Og den arbejder med, når du skal slås mod trangen til en cigaret. Lad derfor motionen tage rygningens eller spisningens plads i din hverdag.

7. Sæt en dato for dit tobaksstop

Vælg en dato for, hvornår du vil holde op. Skriv den ned, fortæl andre det og arbejd mod at være røgfri fra morgenen på den dag, du har valgt.

Hjælp og mere information

Du kan få mere at vide om rygningen og rygestop hos egen læge. Eller hos: 

  • Stop-linjen – gratis rådgivning, tlf. 80 31 31 31
  • Call & Quit, tlf. 80 20 08 08 (for unge)

Flere oplysninger:

www.sst.dk

www.cancer.dk

www.apoteket.dk

www.xhale.dk

www.sundhed.dk 

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes