MIT DIABETESBLIV MEDLEM

4 gode hjerteråd

1. KVIT SMØGERNE

Det allervigtigste, du kan gøre for at undgå hjerte-kar-sygdom, er at holde op med at ryge. Mennesker med diabetes ryger oftere end andre, og det er rigtig skidt, da rygning øger risikoen for hjertekar-sygdom. Når du har diabetes, bliver blodkarrene derfor dobbeltbelastet af både et forhøjet blodsukker og røg.

  • 16 procent af danskerne ryger dagligt
  • 18 procent af type 2-diabetikere ryger dagligt
  • 20 procent af type 1-diabetikere ryger dagligt (1)

Kvitter du tobakken, nedsætter du risikoen for at få hjerte-kar-sygdom væsentligt. 

Det er aldrig for sent at stoppe med at ryge

Jo tidligere du bliver røgfri, jo bedre, men et nyt studie viser, at selv folk i alderen 60 til 69 år, som stopper med at ryge, sænker deres risiko med 23 % for at dø af hjerte-kar-sygdom, lungekræft eller lignende som følge af rygning. Rygestop i 50-59-årsalderen sænker dødeligheden med 36 %, mens de 40-49-årige, der dropper røgen, sænker dødeligheden med 49 %.(2)
- Studiet er foretaget blandt mennesker uden diabetes. Derfor vil effekten af et rygestop, hvis man har diabetes, formentlig være endnu større end det, studiet viser, vurderer professor Torsten Lauritzen, lægefaglig chefrådgiver i Diabetesforeningen.

2. TAG DIN MEDICIN

Medicin gør sammen med livsstilsændringer en forskel. Du lever otte år længere med type 2-diabetes og nedsætter din risiko for hjerte-kar-sygdom med 55 procent, hvis du foretager realistiske livsstilsændringer og tager medicin for dit blodsukker, blodtryk og kolesterol.
Medicin og livsstilsændringer nedsætter også risikoen for forandringer i øjne, nyrer og nerver. Har du type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdom, anbefales du også at tage hjertemagnyl. For mennesker med type 1-diabetes gælder de samme anbefalinger, men der er færre data til at understøtte anbefalingerne.(3)

3. BEVÆG DIG

Hjertet er en muskel, som skal vedligeholdes ligesom alle andre muskler. Derfor er regelmæssig motion vigtigt for dit hjerte og kredsløb. Når du træner og bliver forpustet, træner du dit hjertes evne til at pumpe. Samtidig bliver dine muskler også bedre til at optage sukker, så derfor hjælper motion dig også til at få styr på dit blodsukker.

4. SPIS SUNDT

Ligesom det, du spiser, har betydning for, hvordan dit blodsukker opfører sig, har maden også indflydelse på din risiko for at få hjerte-kar-sygdom. Derfor gælder de almindelige anbefalinger om at spise frugt og mange grøntsager, fisk, fuldkorn, magre mejeri- og kødprodukter og mindre salt, sukker og mættet fedt for at undgå hjerte-kar-sygdom.

Kilder: 1) Sundhedsstyrelsen 2015. Dansk Diabetes Database, 2014 og 2016. 2) American Journal of Preventive Medicine, 2016, Cigarette Smoking and Mortality. 3) Steno-2-studiet, Diabetologia, 2016, Years of life gained by multifactorial intervention in patients with type 2 diabetes mellitus and microalbuminuria

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes