MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Havearbejde

Sundhedsstyrelsen anbefaler ½ times fysisk aktivitet om dagen til alle voksne. Det glædelige er, at heri tæller også havearbejde.


Havearbejde er en god måde at få kroppen rørt på. Det er dog vigtigt, at du tænker dig godt om og varierer arbejdet og dine arbejdspostioner, så det ikke tager overhånd. F.eks. nytter det ikke at gøre alt gravearbejdet på en dag, da sandsynligheden for, du ikke kan lave noget den næste dag, er stor.

10 gode råd med på vejen i haven

  1. Inden du går i gang med havearbejdet, kan du gå en rask runde i haven for at se, hvad du skal lave og derved få varmet kroppen igennem. Sving armene rundt, og bøj let ned i benene ca. 10 gange.
  2. Start med de lette haveemner, så du stille og roligt bliver varm.
  3. Hold pauser undervejs.
  4. Sørg for ikke at blive kold undervejs - hav nok tøj på.
  5. Varier dine arbejdspositioner, og skift mellem det tunge og lette arbejde, så du kan minimere risikoen for overanstrengelse og overbelastning.
  6. Drik væske undervejs.
  7. Tjek evt. dit blodsukker.
  8. Tænk over at holde ryggen ret og løft med benene i stedet for ryggen.
  9. Tjek dit fodtøj for sten og andet, inden du går i haven.
  10. Tjek dit fodtøj undervejs – der kan være sneget sig sten eller jord ind under arbejdet

Energiforbrug ved forskellige former for fysisk aktivitet

Energiforbrug i kilokalorier (kcal) pr. 30 minutters aktivitet:

  • gang, rolig (90 kcal)
  • husligt arbejde, moderat indsats (120 kcal)
  • almindeligt havearbejde (150 kcal)
  • græsslåning, uden motor (195 kcal)
  • cykling, moderat (210 kcal)

Kilde: Skive, 2003: Tallene er generelle. Den nøjagtige kalorieforbrænding afhænger af alder, vægt, fysisk form, muskelmasse, intensitet og køn.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes