MIT DIABETESBLIV MEDLEM

I balance med yoga

Stina har bevæget sig fra at døje med både overspisning, anoreksi og depression til et liv i balance med diabetes. Yoga kan nemlig gøre dig bedre i stand til at håndtere diabetes.

Stina Madelaire underviser i yoga i Hamsa Yoga Studio i København. Foto: Bjarke Ørsted

Artiklen er skrevet af Helen H. Heidemann, og er bragt i medlemsbladet september 2012.

Stina Madelaire var 19 år, da hun fik type 1-diabetes.

- Det er en stor fed løgn, at livet forsætter, som det plejer, når man får diabetes, siger hun, der i dag er 33 år. 

For to år siden sagde hun sit job op som produktchef i Walt Disney for at blive fuldtids-yogalærer. Gennem yoga har hun fået et bedre liv med diabetes. Stina har bevæget sig fra at døje med både overspisning, anoreksi og depression til et liv i balance med diabetes. Yoga kan nemlig gøre dig bedre i stand til at håndtere diabetes. Dyrker du yoga, kan du opleve mindre stress og en højere livskvalitet med diabetes.  Det er Stinas erfaring, og flere videnskabelige studier viser det samme.

I krig med min krop

”Jeg fornægtede min diabetes det første halve år. Var meget rationel og tænkte: Bare jeg får al den information, jeg har brug for, så finder jeg ud af det, jeg er jo ikke syg. Men jo, det er jeg da, og alt var pludselig nyt, ikke mindst min krop.  Efter et halvt år blev jeg ramt af virkeligheden. Jeg begyndte at få et mærkeligt forhold til mad, overspiste, tog ti kilo på, fik senere anoreksi og har også lidt af depression. Jeg var i krig med min krop. Yoga er min måde at sige ja til mig selv og rumme mig selv med alt det, der er. Når man får diabetes, føles det uretfærdigt, men yoga har lært mig, at det er, som det er. Jeg kan ikke ændre, at jeg har diabetes. Men jeg kan ændre min måde at forholde mig til det på”.

Mærk nuet

”Som diabetiker kan man blive vildt bange for konsekvenserne af det, man gør. Får jeg insulinchok? Mister jeg kontrollen? Hvordan ligger mit blodsukker og  kommer der følgevirkninger om 20 eller 30 år? Hvordan bliver min livskvalitet senere i livet? Det kan være enormt hårdt, hvis man er i en periode, hvor det er svært at regulere blodsukkeret og intet fungerer. Men – mærk det. Giv dig selv lov til at mærke det.  Jo bedre, jeg kan acceptere dage, der ikke går godt og lader være med at prøve at forstå hvorfor, jo bedre får jeg det. Yoga er en tilstand af nærvær og fokuseret opmærksomhed, hvor vi er i nuet og hvor vi mærker, hvad der er i nuet og hvordan vi har det lige nu. En forening  af sindet og kroppen”.

Tilstand af nærvær

”Langtidsprøven kan blive en flugt for, hvordan man egentlig har det.  Langtidsprøven fortæller mig ikke, hvordan jeg har haft det de seneste måneder og kan nogle gange blive et mål, som fjerner os fra os selv. Tallet er vigtigt, jeg vil ikke negligere det, men find en måde at være til, en sund balance, hvor det er rart at være – selv om tallet ikke er, som du synes, det skal være. Yoga er netop sådan en tilstand. Det er ikke det, vi gør, men de teknikker, vi laver for at komme i den tilstand af nærvær og fokuseret opmærksomhed”.

Hvor du er lige nu

”Mindfulness -  at være mindful – er ubrudt opmærksomhed, uden at vurdere, uden at dømme. At træne sig selv til at rumme og acceptere, hvordan nuet er, uden at skubbe væk eller holde fast. Kan man det, når man har diabetes, tror jeg også, vi bliver bedre til at regulere vores blodsukker. Hvis man ikke er til alle mulige fysiske øvelser, kan man praktisere mindfulness, mens man børster tænder eller vasker op. Det handler om at trække opmærksomheden tilbage til, hvor du er lige nu.”

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes