MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Balanceøvelser

Træn din balance og styrk stabiliteten omkring dine ankel- og knæled. Balance og stabilitet omkring leddene er to uadskillelige ting. For at opnå stabilitet, skal musklerne arbejde sammen for at stabilisere omkring leddene på alle sider – dette gør, at du får eller genvinder balance. Det styres alt sammen via nervesystemet og hjernen.

Din balance bliver dårligere med alderen, hvis du ikke udfordrer og træner den. Ved at træne din balance og stabilitet vil du kunne nedsætte din risiko for fald, skader og overbelastninger.

Balance _Et _ben

1: Læg vægten over på dit venstre let bøjede ben. Find balancen - find et punkt du kan kigge på. (dette kan være træning nok i sig selv – så bliv der!!!)

2: Kig op i loftet samtidig med, at du holder balancen - udfør bevægelsen langsomt.

3: Kig ned i gulvet samtidig med, at du holder balancen - udfør bevægelsen langsomt.

Skift ben og gentag pkt. 1-3.

Forslag: Lav balanceøvelsen 3 gange til hvert ben – ved at sætte tempoet op, gør du øvelsen sværere. Du kan sagtens øve din balance i løbet af dagen – når du skræller kartofler, snakker i telefon, laver mad mv.

Hent program med balanceøvelser 

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes