MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Badminton

Gennem badminton styrker du dit kredsløb, så kroppens evne til at transportere ilt ud til de arbejdende muskelgrupper forbedres.


Badminton er en meget populær ketsjersport i Danmark. Du kan enten spille én mod én i single eller to mod to i double. Spillet foregår på en afmærket bane, som er delt på midten af et net. Badminton handler om at skaffe point. Du vinder point ved at spille taktisk og placere fjerbolden på modstanderens side af nettet, så han eller hun ikke formår at returnere den.

I 2006 blev der indført et nyt pointsystem, som ligner det, der tidligere blev brugt i bordtennis. I spiller om 21 point pr. sæt. Både den servende og modtagende part scorer point ved hver vunden bold. Opstår der pointlighed ved 20, spiller I videre, indtil den ene part fører med 2 points, dog højst til 30. I en kamp spiller I bedst af 3 sæt.

Et spil for alle

Alle kan deltage i badminton. Mange badmintonklubber tilbyder træning for børn helt ned til fire års alderen, mens der også er en lang række tilbud til ældre.

Du kan dyrke badminton på mange planer. Spillet er derfor både sjovt for begynderen og den professionelle. Du behøver ingen tidligere erfaring med ketsjersport eller en særlig god fysik for at kunne nyde spillet. Badminton giver dig mulighed for at bruge kroppen på en sjov og alsidig måde. Det behøver ikke være kedeligt at komme i form.

Badmintons mange sider

Badminton lægger vægt på hurtighed, eksplosiv styrke, overblik, taktisk snilde samt teknisk kunnen. Du har således mange forskellige områder at arbejde med i forbindelse med din træning. På den måde sikrer du, at spillet aldrig bliver ensformigt.

Sporten kan endvidere være meget socialt, hvis du ønsker dette. Du kan f.eks. indmelde dig i en badmintonklub. Klubben tilbyder træning og forskellige sociale arrangementer i forbindelse med holdkampe og turneringer. Der er også rig mulighed for at finde nogen at spille med.

Du kan også vælge at spille sammen med venner og bekendte. Lej baner på timebasis i jeres lokale sportshal én dag, som passer ind i kalenderen.

Badminton og diabetes 2

Badminton stiller krav til udøverens kondition, da spillet ofte er intensivt og strækker sig over længere perioder. Af den grund bliver badminton betragtet som en konditionstrænende idrætsform. Konditionstrænede betyder en idrætsform, som primært forbedrer udøverens kredsløbsfunktioner, herunder samspillet mellem hjerte, lunger, blod, blodkar og muskler – deraf navnet kredsløbstræning.

Dine aktive muskelgrupper bliver styrket og mere udholdende gennem træningen. Jo mere intensivt og dynamisk spillet bliver, des større bliver det konditionsmæssige udbytte. Kæmp derfor om hvert enkelt point for at opnå en god konditionsmæssig effekt gennem spillet. Det nytter ikke at stå på hver sin side af nettet og slå fjerbolden til hinanden, hvis målet med din træning er en bedre kondition og at brænde nogle ekstra kalorier af.

Styrk dit kredsløb og hjerte

Gennem badminton styrker du dit kredsløb, så kroppens evne til at transportere ilt ud til de arbejdende muskelgrupper forbedres. Jo mere ilt kroppen er i stand til at optage gennem lungerne og transportere ud i muskelcellerne, des mere energi producerer musklerne.

En større energiproduktion giver dig muligheden for en højere arbejdsintensitet. Gennem en forbedring af din kondition kan du spille længere, men også med en højere intensitet.

Dit hjertes funktion bliver også bedre gennem regelmæssig konditionstræning. Hjertets opgave er at transportere blod rundt i kroppen. Gennem træning øger du dit hjertes pumpekapacitet, da det skal opretholde ”iltkravet” fra dine arbejdede muskelgrupper.

Regelmæssig træning øger hjertets slagvolumen, som er et udtryk for den mængde blod hjertet pumper ud pr. sammentrækning. Hjertet vil derfor skulle trække sig sammen færre gange for at sende samme mængde blod rundt i kroppen. Du kan se og mærke dette på pulsen, som falder i takt med en forbedret kondition.

Gavnlige effekter

Badminton er som andre konditionstrænende idrætsgrene kendt for sine gavnlige effekter. En vigtig effekt af regelmæssig kredsløbstræning er, at insulinfølsomheden i dine celler øges. Kredsløbstræning har derfor stor indvirkning på sukkerreguleringen for personer med diabetes. Du vil bl.a. kunne nedsætte dit insulinforbrug betydeligt. Kredsløbstræning er derfor en vigtig faktor i opretholdelsen af dine cellers insulinfølsomhed.

Regelmæssig kredsløbstræning er også gunstig på en lang række andre områder.

Kredsløbstræning:

  • giver dig øget fysisk og psykisk overskud, herunder et bedre humør og overskud i hverdagen
  • styrker dit hjerte og dine lunger, samt øger blodcirkulationen i kar og væv
  • styrker dine muskler, knogler og led samt nedsætter risikoen for knogleskørhed senere i livet
  • sænker dit blodtryk, blodsukker og indholdet af kolesterol i blodet
  • øger din forbrændingen og letter arbejdet med at holde din vægt nede
  • øger din smidigheden og giver dig selvtillid og velvære

Kom godt i gang med badminton

Har du ikke tidligere spillet badminton eller anden ketsjersport, kan det være en fordel at melde dig ind i en klub. I klubben får du træning og kommer godt i gang med sporten. Fordelen ved en klub er, at du altid har nogen at spille med, mens der samtidig er masser af baner til rådighed. Klubben arrangerer en del sociale arrangementer, som kan være hyggelige at deltage i.

Du kan også vælge at leje en bane og spille, når det passer dig, uden de ugentlige træningsdage, som du får i en klub. Vælger du at spille selv, skal du først og fremmest finde en at spille mod. Spørg en ven eller én i familien. Det burde ikke være svært at overtale en, du kender.

Du kan normalt leje en bane i din nærmeste sportshal på timebasis. Find din kalender frem og reservér en bane. På den måde kan du lægge dine fremtidige planer udenom dine badmintontider og ikke omvendt. Det sikrer, at du ikke aflyser eller får svært ved at passe din badminton ind i hverdagens andre gøremål.

Husk opvarmning og fairplay

Når det praktiske er på plads, er det bare med at komme ud og spille. Start altid med en god opvarmning, inden du griber ketsjeren. Opvarmning nedsætter markant risikoen for skader og øger din præstation i selve spillet. Løb nogle runder langs væggen i hallen. Brug armene, imens du løber, og sving dem, så dine skuldre bliver varmet op.

Badminton er en gentlemansport og en af de få idrætsgrene, hvor spillerne ofte selv dømmer, om bolden er inde eller ude. Det stiller naturligvis krav til spillernes moral og fairplay. Badminton handler således om god etikette – også i kampens hede. Lær spillets regler grundigt af kende. Det gør spillet spændende og langt sjovere, mens I sparer unødvendig spildtid ved at slå reglerne op eller spørge andre.

9 gode råd om badminton

  • Start altid med at varme op. Det øger din præstation og nedsætter risikoen for skader.
  • Snup cyklen ud til hallen, hvor du skal spille. Det giver ikke bare ekstra motion, men er også et led i din opvarmning til den kommende kamp.
  • Meld dig ind i en badmintonklub. Her får du undervisning, modstandere og medspiller samt inspiration til dit spil.
  • Husk at medbringe rigeligt med væske – gerne vand. Badminton giver sved på panden, og spillet tærer hårdt på væskedepoterne.
  • Husk noget sødt – gerne en juice eller noget frugt. Juice optages hurtigere end frugt, da det er flydende og er meget effektiv ved lavt blodsukker.
  • Varier dit spil og skift makker med dem, der spiller på banen ved siden af. Alle mennesker spiller forskelligt, og det vil give dig nye udfordringer – ikke kun fysisk, men også taktisk.
  • Husk ekstra bolde og gerne en ekstra ketsjer, hvis uheldet er ude.
  • Find nogle gode venner at spille med, det er både sjovt og motiverende.
  • Snup et ekstra håndklæde med. Det kan være varmt at spille og er rart med muligheden for at tørre svenden af i løbet af kampen.

Beklædning og udstyr til badminton

Sko
Ejer du ikke et par indendørssko, bør du anskaffe dig et par. Badminton er et spil, som kræver pludselige bevægelser. Derfor er det vigtigt, at du har sko, som er egnet hertil. Badmintonsko er lave i sålen og stødabsorberende og derved ideelle i forbindelse med retningsskift.

Spiller du i dine løbesko, risikerer du at vride om på foden. Årsagen er, at løbesko er bygget til løb ud af en lige vej og derfor udstyret med en højere hæl. Dine badmintonsko må desuden ikke have sorte såler, da de sætter mærker på banen.

Ketsjer
En god ketsjer er alfa og omega for et godt spil badminton. Du kan købe ketsjere i forskellige prisklasser, mærker og letvægtsmaterialer. En badmintonketsjer koster mellem 150 og 3000 kroner. Er du ny indenfor sporten, er det ikke tilrådeligt at købe den dyreste, da den ikke nødvendigvis er den bedste ketsjer for dig.

Det handler om at finde en ketsjer, der passer til dine ambitioner med spillet, mens den samtidig ligger godt i hånden. Nogle kan lide at spille med en ketsjer, der er lidt gods i, mens andre vil have en lettere. Prøv dig frem. Tag f.eks. forskellige ketsjere i hånden og sving lidt med dem. Det er vigtigt, at ketsjeren er fleksibel og samtidig stærk nok til at bære den type opstregning, du har brug for.

Tag en snak med ekspedienten i din sportsbutik. Han eller hun vil kunne guide dig frem til den ketsjer, der passer til dit niveau og den prisklasse, du har i tankerne.

Fjerbolde
Boldene i badminton består enten af plastik eller fjer. Er du ny indenfor sporten, så start ud med at bruge plastikbolde. De er billigere og mere holdbare end fjerbolde. Du kan få plastikbolde med tre hastigheder: langsom, medium eller hurtig.

Start med bolde af medium eller langsom hastighed. Badminton kan være et meget hurtigt spil, og det er nødvendigt at skifte boldene ud i takt med, at du bliver bedre. Fjerbolde koster omkring 150 kroner for et rør med 12 bolde.

Badmintonbanen
Den letteste måde at anskaffe en bane på er at leje én på timebasis i en badmintonhal. Du kan også melde dig ind i en badmintonklub. Det vil prismæssigt bedre kunne svare sig, hvis du spiller regelmæssigt. For en voksen koster det mellem 1.100 kroner og små 4.000 kroner om året at være medlem af en badmintonklub.

Vil du hellere leje en badmintonbane, koster det omkring 50 kroner i timen.

Træningstøj
Den rette beklædning er vigtig i forbindelse med komfort og bevægelighed under spillet. Badminton kan være fysisk krævende, og du får hurtigt varmen af spillet. Et par shorts eller lette bukser og en T-shirt er stort set alt, du behøver. En joggingdragt er også brugbar.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes