MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Cykling



Cykling er en yderst velegnet træningsform for både unge og ældre, hvad enten du cykler for at dyrke motion, for at transportere dig selv fra A til B eller cykler en tur for hyggens skyld - bare fordi, du godt kan lide at cykle.

Naturligvis får du størst udbytte af cykling som motionsform, da intensiteten her er højere. Men det er under alle omstændigheder god træning at bruge cyklen som transportmiddel, selv om du ikke får sved på panden. Og så er det en oplagt mulighed for at komme op på de 30 minutters daglig motion, som sundhedsstyrelsen anbefaler.

Cykling er en let måde at opnå stor effekt af din træning. Når du cykler, træner du de store muskelgrupper i benene, men du træner også læg, lår og balder. Desuden er cykling forbundet med en mindre skadesrisiko, da træningsformen er skånsom overfor led, sener og knogler.

Foruden styrkelse af dine muskler giver cykling en rigtig god kredsløbstræning. Din iltoptagelse forbedres, så du bedre omsætter ilt til energi i musklerne. For at forbedre din iltoptagelse, må du dog cykle med en vis belastning, så både din puls og åndedræt bliver presset.

I takt med at din kondition bliver bedre, vil du mærke, at du kan cykle hurtigere uden at blive forpustet og træt i samme omfang som tidligere.

Vi har testet en række forskellige motionsformer inden for cykling sammen med personer, der har type 1- eller type 2-diabetes:

Læs vores test af landevejscykling

Læs vores test af el-cykling

Læs vores test af mountainbiking

Øget insulinfølsomhed

Effekten af cykling er bl.a., at du øger din insulinfølsomhed. På den måde nedsætter cykling ikke kun dit behov for insulin, det sikrer også en hurtigere og mere effektiv regulering.

Styrker muskler, led og kredsløb

Cykling er en såkaldt ikke vægtbærende motionsform i kategori med svømning, roning og ridning. Det betyder, at din kropsvægt bliver holdt oppe af cyklen under motion, så du skåner dine led og sener samtidig med, at du træner/styrker dine muskler og kredsløb og øger din forbrænding. Samtidig får du masser af frisk luft.

Læs mere

Kom godt i gang med cykling

9 gode råd til cykling

Beklædning til cykeltræningen

Førstehjælp til cyklen

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes