MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Beklædning til cykelturen

I cykling handler det i bund og grund om at kunne justere varmen. Cykler du hurtigt, og sveden springer frem, er det rart at kunne tage noget tøj af. Er vinden derimod kold, er et ekstra lag at foretrække. Juster varmen vha. flere lag beklædning – det såkaldte ”tre lags-princip”.

1. Det inderste lag

Det inderste lag består af det såkaldt svedtransporterende undertøj. Undertøjet sidder tæt til kroppen og sikrer, at fugten under den fysiske aktivitet transporteres væk fra kroppen og ud til næste lag. Det er dog ikke altid nødvendigt med svedtransporterende bukser, da du normalt ikke sveder i tilnærmelsesvis samme grad på benene.

Svedtransporterende undertøj er lavet af polyester eller uld, som ikke suger fugt. Det vigtigste er, at du ikke benytter bomuld, f.eks. en gammel T-shirt. Bomuld suger nemlig fugt til sig, og resultatet bliver en tung og våd T-shirt, der hurtig gør dig kold.

Det svedtransporterende undertøj er ikke særlig varmt i sig selv. Dets funktion er udelukkende at transportere fugt væk fra kroppen, så du holder dig tør og varm. Find gerne en undertrøje, der har lidt mere længde i ærmerne samt bagtil, så den ikke ryger op, når du cykler.

2. Det mellemste lag

Mellemlaget virker som det isolerende lag, du kan variere. Det er også det lag, du lettest kan undvære, når det bliver varmere i vejret.

Det hele afhænger af, om du har let til varme og sved, eller om det er koldt, og du gerne vil holde på varmen. Juster det mellemste lag efter dit behov. Er det koldt, bør du beholde lidt tykkelse i det mellemste lag, eftersom det ikke er sundt at udsætte sig selv for store svingninger mellem varme og kulde.

Det mellemste lag skal være af et materiale, som ikke suger fugt. Vælg polyester eller fleece, da disse materialer er lette og ikke suger fugt. Sørg for, at trøjen ikke hæmmer dine bevægelser, og at den sidder tæt på kroppen. Anskaf gerne en eller to tykkelser, så du har en trøje til dage, der er lidt koldere.

3. Det yderste lag

Det yderste lag skal beskytte dig mod vind og kulde. Især når temperaturen falder, vil dette lag være uundværligt.

Alt efter årstiden kan du vælge mellem to muligheder til yderlaget - en cykeltrøje og vest eller en jakke med vindstopper. Trøjen og vesten bruger du, når det er knap så koldt. Vesten fungerer godt, hvis du nemt får det varmt, men ikke vil undvære varme og beskyttelse af selve overkroppen. Jakken er til gengæld rigtig god at have på kroppen, når det bliver meget koldt – eller blæser.

Gå efter kunstfiberstof som polyester og polyuretan til trøjen og f.eks. polyamid til jakken. En god og praktisk idé er at vælge en cykeljakke med lommer til nødvendigheder, som dækjern, frugt, druesukker eller juice samt en ekstra trøje. 

Beklædning på benene

Normalt er et enkelt lag af beklædning på benene f.eks. tights nok. Det er en god idé at vælge deciderede cykeltights med skind eller pude i skridtet, som beskytter de nedre regioner mod bump og slag.

Er det varmt, kan tætsiddende cykelshorts være rigeligt. Beklædningens vigtigste funktion er at beskytte dig mod vind og vejr, mens den tillader din hud at ånde.

Som hovedregel er det ikke nødvendigt med åndbart materiale som på overkroppen, da du ikke sveder i tilnærmelsesvis samme omfang på benene.

Hjelm

En hjelm må absolut ikke spares væk! Cykling er ikke farligere end andre motionsformer, men det er altid en god ide at beskytte sig. Investér i en hjelm, der sidder behageligt og fast om hovedet. Smut forbi din lokale cykelhandler og prøv deres udvalg.

Handsker

Handsker er et must, hvis det er koldt. Hænderne duer ikke til meget, hvis de er iskolde og stive, så investér i et par gode handsker med polstring, der både varmer og aftager de værste slag i hånden.

Du kan få handsker med eller uden fingre, så dit valg afhænger af vejret, din kuldskærhed, og om du vil kunne bevæge dine fingre uden besvær.

Drikke

Cykling er hårdt og tærer på væskedepoterne. Tag derfor altid væske nok med på turen, og husk at tanke op undervejs, hvis du løber tør. Køb en eller flere drikkeholdere til cyklen til vand og noget sødt.

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes