MIT DIABETESBLIV MEDLEM

Hvilken fitnessform trender lige nu?

Foto: Claus Bjørn

Hvert år offentliggør ACSM (American College of Sports Medicine), som er en international organisation for fysiologi og medicin, en undersøgelse, hvor de har fundet ud af hvilke fitnessformer, der trender globalt lige nu. 

Undersøgelsen er baseret på en rundspørge blandt mere end 4.000 fitnessfagfolk over hele verden. I undersøgelsen bliver de spurgt om, hvilken træning motionister efterspørger. Ud fra deres svar har ACSM samlet en liste over de fitnessformer, der trender i år 2018.

Her er listen over de 10 fitnessformer, som kommer til at trende mest i 2018:

1. HIIT (Høj-intensiv intervaltræning)

Med HIIT kombineres høj og lav puls i korte intervaller, hvilket blandt andet forbedrer konditionen og øger fedtforbrændingen. 

Vil du i gang med HIIT? Så kan intervalgang være én af mulighederne:

Læs mere om intervalgang

2. Holdtræning

At træne sammen med andre på hold har vist sig at være særligt populær, fordi det er skabt til at være motiverende og effektivt for mennesker på mange forskellige niveauer.

Læs mere om zumba

Hvis du ikke er til motionscentre, vil du finde samme effekt ved holdsport som f.eks. motionsfodbold eller floorball:

Læs mere om motionsfodbold

Læs mere om floorball

3. Teknologi til selvmåling (wearable technology)

Med stigningen i smartphones og gadgets kommer selvmåling via teknologisk udstyr ind på en 3. plads. Her er der f.eks. tale om armbånd til måling af skridt, puls og energiforbrug, eller apps til sporing af gå-, løbe- eller cykelruten. 

Selvmåling motiverer både unge og ældre, og fremmer sundhed og vægttab.

4. Træning med egen kropsvægt

Ved træning med egen kropsvægt er der ikke brug for særligt meget udstyr, hvilket gør det til en nem og billig motionsform. 

Find inspiration til øvelser med egen kropsvægt

5. Styrketræning

Styrketræning er en velkendt motionsform, som får mange op af sofaen og af sted i motionscentrene. Rent fysiologisk er det en kontrolleret belastning af kroppens muskler, som ligger ud over det normale - ofte ved hjælp af maskiner eller frie vægte. 

Læs mere om styrketræning

6. Uddannede, certificerede og erfarne fitnessprofessionelle

Flere og flere uddanner sig og tager kurser inden for fitness.

7. Yoga

Træningsformen yoga er over 5.000 år gammel, og blev oprindeligt benyttet som spirituel praksis i Indien. Yoga blev udviklet med det formål at skabe forening mellem krop og sind.

Læs mere om yoga

8. Personlig træner

Mange henter professionel hjælp hos en personlig træner, når de skal i gang med at træne. Ofte kan man finde en personlig træner gennem et motionscenter. 

9. Fitnessprogrammer for ældre

I forbindelse med det voksende antal af ældre, er der også en stigende efterspørgel efter fitnessprogrammer henvendt til den ældre generation.

10. Funktionel træning

I funktionel træning bruges styrketræning aktivt til f.eks. at forbedre balance og til at gøre hverdagen lettere. Funktionel træning er ofte en naturlig del af et fitnessprogram til ældre.

Find inspiration til balancetræning


Kilde: Thompson, Walter R. Ph.D., FACSM, ACSM's Health & Fitness Journal: November/December, 2017, vol. 21, issue 6

Støt os

Hjælp os i vores arbejde med at forebygge diabetes, leve godt med diabetes og helbrede/forske i diabetes